Tatranská ozubnicová železnica opäť vozí cestujúcich na trati Tatranská Štrba – Štrbské pleso. Takmer dva roky trvala kompletná rekonštrukcia a následné skúšky. Trať má na krátkom úseku prevýšenie 450 metrov a preto musí pomáhať pri pohybe vlaku ozubnica. Obnova priniesla niekoľko technologických vylepšení. Cestujúcich prevážajú nové švajčiarske súpravy.
V lete 2020 prešla zubačka po trati poslednýkrát. Opotrebovanú ozubnicu, ktorá slúžila polstoročie, kompletne odstránili a nahradili novou. Zvarili 60 000 nových zubov na trati dlhej takmer päť kilometrov.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Prvá jazda novej zubačky po zrekonštruovanej ozubnici sa síce skončila na Štrbskom plese, ale električko-zubačky sa môžu plynule napojiť z ozubnice na klasickú električkovú trať. Stačí aktivovať špeciálne zariadenie, aby trati „nevylomilo zuby“.
Rekonštrukcia sa omeškala pre pandémiu, komplikované dodávky materiálu zo Švajčiarska a tatranskú zimu, ktorá prerušila práce na päť mesiacov. Spustením ozubnice sa končí preprava náhradnými autobusmi zo Štrby na Štrbské pleso.
Vozový park bude tvoriť multifunkčný rušeň a päť ozubnicových jednotiek švajčiarskej výroby za bezmála 39 miliónov eur z eurofondov. Nazvali ich podľa málo známych tatranských štítov Bradavica, Stredohrot, Ganek, Kostolík a Vysoká.