Na hlavný obsah

Sólisti Opery SND kritizujú vedenie divadla, obrátili sa na ministerku

Nepáči sa im aj redukcia predstavení.

Sólisti Opery SND kritizujú vedenie divadla, obrátili sa na ministerku
Bývalí a súčasní operní sólisti pred budovou Slovenského národného divadla v Bratislave. Foto: TASR

Pri organizačných zmenách súvisiacich s ozdravným plánom v Slovenskom národnom divadle (SND) prepustili 60 % interných sólistov opery. Členovia opernej zložky o tom informovali vo štvrtok (28. 4.) a oznámili, že sa s kritikou vedenia SND obrátili aj na ministerku kultúry.

Manažment SND svoj postup obhajuje ekonomickými argumentmi i trendom moderných divadiel. V pondelok (2. 5.), aj v prítomnosti ministerky kultúry Natálie Milanovej (OĽANO), chce detailnejšie predstaviť svoj pohľad na celú záležitosť. Téme sa bude v utorok (3. 5.) venovať aj parlamentný výbor pre kultúru a médiá.

Sólisti Opery SND kritizujú manažment nielen za rušenie interných zmlúv, ale i redukciu operných predstavení. Okrem toho aj pre nedostatočnú komunikáciu a absenciu vízie budúcnosti Opery SND. Poukazujú na to aj v liste ministerke.

„V poslednom období sa SND dostáva do pozície, ktorá nie je hodná jeho mena. Žiadame vás, aby ste zvážili, či sa dá pokračovať v danom trende alebo treba generálnu zmenu,“ citoval z listu podpísaného sólistami a ďalšími signatármi operný spevák Martin Babjak.

SND argumentuje ozdravným plánom

Vedenie SND argumentuje, že zníženie počtu interných sólistov súvisí s nevyhnutným ozdravným plánom inštitúcie, o ktorom s druhou stranou od začiatku otvorene komunikuje.

„Sólistický ansámbel Opery SND mal pri nástupe nového vedenia 27 členov, všetkých pritom nebolo možné efektívne vyťažiť,“ upozornil generálny riaditeľ SND Matej Drlička.

Dodal, že SND nastupuje na overený model zo zahraničia, pri ktorom si moderné európske divadlá väčšinu sólistov najímajú ako hostí. „S prepustenými sólistami chceme aj naďalej spolupracovať na základe externých zmlúv,“ zdôraznil Drlička.

V súvislosti s výčitkou týkajúcou sa zníženia počtu operných predstavení pripomenul, že po nútenom uzatvorení historickej budovy SND prišla opera o jednu scénu. O javisko v novej budove sa navyše delí aj s Baletom SND.

Sólisti však poukazujú na to, že napriek zatvoreniu historickej budovy pre divadelné predstavenia sa objekt prenajíma na komerčné akcie. Upozorňujú tiež, že peniaze zo štátneho rozpočtu pre SND v prípade miezd a honorárov primárne patria interným umelcom, nie externým hosťom.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko