Rýchle občerstvenie na ruský spôsob. Po tom, keď v reakcii na inváziu na Ukrajine, odišla americká spoločnosť McDonald’s z Ruska, prišli v krajine s vlastnou sieťou rýchleho občerstvenia. Volá sa Chutne a bodka.
Logo ruského reťazca „Vkusno i točka“ symbolizuje hamburger a dve hranolky. Generálny riaditeľ Oleg Parojev chce docieliť, aby si zákazníci rozdiel oproti originálu nevšimli.
„Sme si istí, že naši zákazníci nepostrehnú rozdiel v ponuke ani chuti. Ďakujem našim dodávateľom, že sú s nami aj v týchto ťažkých časoch. Niektoré produkty, ktoré sa priamo spájajú so značkou McDonald’s, však už v našom menu nebudú,“ uviedol Parojev.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Niektorým zákazníkom sa táto zmena nepáči. Iní spomínali na to, ako symbol kapitalizmu spôsobil pred tridsiatimi rokmi v sovietskom Rusku šialenstvo.
Reťazec Chutne a bodka môže byť podľa analytikov lakmusovým papierikom toho, či sa ruská ekonomika dokáže proti sankciám zo Západu obrniť a stať sa sebestačnejšou.
McDonald’s je jednou zo stoviek spoločností, ktoré od začiatku invázie zavreli svoje pobočky v Rusku. Sú medzi nimi aj spoločnosti Apple, Starbucks či Coca-Cola.
„Zákazníkom najznámejšieho fastfoodového reťazca by sa nepáčilo, ak by pokračoval v prevádzke v krajine, ktorá zaútočila na Ukrajinu. Značka musela zareagovať, aby si ochránila meno a nestratila zákazníkov aj inde vo svete. Takáto veľká firma si nemôže dovoliť riskovať,“ poznamenal profesor Peter Gabrielsson z fínskej University of Vaasa.