Sochár Juraj Meliš patril medzi zakladajúcich členov umeleckého združenia Gerulata. Na umeleckú scénu nastúpil ako vyštudovaný sochár v období normalizácie koncom 70. rokov 20. storočia, po vstupe vojsk Varšavskej zmluvy do bývalého Československa v auguste 1968. Venoval sa voľnej sochárskej a monumentálnej tvorbe, kresbe a grafike.
Narodil sa v Nových Zámkoch a v stredu (13. 7.) by oslávil 80 rokov.
Spoločenská situácia sa odrazila v jeho tvorbe, ktorou ironicko-sarkasticky komentoval dianie v spoločnosti. Trvalými témami jeho umeleckého prejavu sa stala otázka zmyslu jestvovania na svete a príroda.
Štúdium absolvoval na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave. V rokoch 1973-1993 pôsobil ako externý pedagóg na Vysokej škole múzických umení (VŠMU).
Od roku 1990 vyučoval na VŠVU, o rok neskôr habilitoval na docenta a v roku 1992 získal profesúru. V období rokov 1999–2002 zastával funkciu vedúceho Katedry sochárstva na VŠVU.
Svoje práce vystavoval na viacerých samostatných a kolektívnych výstavách doma i v zahraničí. Umelecky spolupracoval na filmoch Panna zázračnica (1966), Drak sa vracia (1967), Javor a Juliana (1972).
Je autorom známych sôch v centre Bratislavy – Napoleonský vojak a Schöne Náci.
Experimentátor
Bol umelcom naliehavej etickej výzvy a osobitého – antitradičného – sochárskeho videnia, píše ART FOND. Stal sa jedným z najvýraznejších a najoriginálnejších slovenských sochárov, tvorcom environmentov – prostredí a objektov.
Od prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov 20. storočia prišiel s novým antiestetickým, „plebejským“ nazeraním na sochy. Neortodoxne a novátorsky reflektoval vzťah vtedy aktuálneho konceptu a neodadaistického objektu.
Ten sa preňho stal médiom na vyslovenie nekompromisných spoločenských a morálnych postojov, či už sa týkali ekológie, alebo kategórie slobody jedinca v spoločnosti.
Počas normalizácie mal veľmi obmedzené možnosti vystavovania, venoval sa tvorbe vizuálnej poézie, vytváraniu grafických albumov so „sochárskymi poznámkami“ a projektmi neuskutočnených sôch, ktoré rozširoval medzi priateľmi.
Po celom svete
Jeho diela tvoria súčasť zbierok renomovaných domácich i zahraničných galérií v Česku, Nemecku, Maďarsku, Francúzsku, Holandsku, Argentíne, Brazílii, Kanade, Mexiku a Spojených štátoch amerických (USA) i zbierok súkromných majiteľov v Európe a USA.
V júni 2015 mu v jednej z bratislavských galérii usporiadali výstavu kresieb, farebných pastelov, koláží a obrazov vytvorených kombinovanou technikou.
Táto ranná tvorba vyštudovaného sochára pochádzala zo 70. rokov 20. storočia, keď genézu jeho umeleckého smerovania výrazne poznačila spoločensky pohnutá atmosféra plná občianskych dezilúzií a sklamaní.
Keď nemohol tvoriť sochy, venoval sa kresbe nielen budúcich sochárskych konceptov, ale aj zobrazovaniu svojich myšlienok.
Akademický sochár Juraj Meliš zomrel 22. novembra 2016 v Skalici.