Predaj áut v Európskej únii (EÚ) v júni aj za celý prvý polrok klesol. Výrobcov naďalej trápil nedostatok komponentov, ktorý obmedzoval ich produkciu. Ukázali to v piatok (15. 7.) údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). Informuje o tom AFP.
Vzhľadom na nedostatok čipov, ktorý stále brzdí výrobu, sa počet nových zaregistrovaných áut v EÚ v júni znížil, už 11. mesiac v rade, a to o 15,4 % na 886 510 kusov. To bol najmenší počet predaných áut pre tento mesiac od roku 1996.
K poklesu prispeli všetky štyri hlavné trhy EÚ, pričom najstrmšie sa znížil odbyt vozidiel v Nemecku (-18,1 %). Po ňom nasledovali Taliansko (-15 %) a Francúzsko (-14,2 %). Španielsko zaznamenalo miernejší pokles (-7,8 %).
Za šesť mesiacov do konca júna sa znížil predaj áut v EÚ o 14 % na 4,6 milióna kusov. Všetky hlavné trhy regiónu zaznamenali dvojciferný pokles predaja za prvý polrok. Konkrétne Taliansko (-22,7 %), Francúzsko (-16,3 %), Nemecko (-11,0 %) a Španielsko (-10,7 %).
Nedostatok čipov
Automobilový priemysel už viac ako rok zápasí s nedostatkom čipov, ktoré riadia mnohé automobilové systémy. Ich výrobcovia nedokážu udržať krok s dopytom po tom, ako sa svetová ekonomika začala otvárať a zotavovať z pandémie ochorenia koronavírusu.
No zatiaľ čo situácia s čipmi sa zlepšuje, európske automobilky zasiahla ruská invázia na Ukrajinu. Tam sídlia dodávatelia ďalších komponentov, ako napríklad káblových zväzkov.
Ekonomická neistota vyvolaná vojnou a prudký nárast cien, ktorý spôsobila, ako aj stúpajúce úrokové sadzby môžu brániť oživeniu predaja v budúcnosti. Spotrebitelia totiž obmedzujú výdavky na drahšie položky.