Ukrajina chce, aby sa dohoda s Ruskom o vývoze obilia vzťahovala na ďalšie tovary. Záujem má predovšetkým o export železa a ocele. Mnohé ruské materiály pre sankcie prestali prúdiť do Európskej únie a ukrajinská produkcia by ich mohla nahradiť.
Tamojšie fabriky však oceľ prepraviť nevedia. Čas sa podľa expertov kráti, keďže Brusel si úspešne hľadá iných dodávateľov.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Michal Dzúrik.
Dohoda o vývoze funguje
Z ukrajinských prístavov vyplávali ďalšie nákladné lode plné obilia. Kyjev podľa analytikov možno dospel dva týždne od podpisu kľúčovej dohody s Ruskom k záveru, že dokument nie je len zdrap papiera. Odhodlal sa preto navrhnúť jeho rozšírenie.
Predstaviteľ ministerstva hospodárstva Taras Kačka pre noviny Financial Times tvrdí, že dohoda je o ukončení ruskej blokády Čierneho mora. „Prečo by teda lode nemohli niesť aj iný náklad?“ podotkol Kačka.
Michal Lebduška z českej Asociácie pre medzinárodné otázky vysvetľuje, že Ukrajina je popri poľnohospodárskej produkcii aj významným exportérom železnej rudy a ocele.
„Z hľadiska celého exportu a vôbec podielu na HDP to patrí k tým najkľúčovejším odvetviam. Ukrajina má množstvo obrovských tovární, ktoré zdedila po Sovietskom zväze. Uvidíme, samozrejme, ako to bude vyzerať po vojne, pretože rôzne továrne sú primárne na východe Ukrajiny. Práve v tých miestach, v ktorých sa bojuje,“ dodal.
Problémy s vývozom Ukrajinu zbavujú konkurencieschopnosti
Ukrajina vyváža metalurgické suroviny a výrobky predovšetkým do Európskej únie. Obchodná výmena však od začiatku vojny klesla o polovicu. A to aj napriek tomu, že materiály mali potenciál nahradiť tie ruské, ktoré zasiahli sankcie.
Výrobcovia z Ukrajiny sa sťažujú, že lode im chýbajú, keďže preprava vlakom je nielen menej praktická, ale aj oveľa drahšia. Ukrajinská oceľ preto stráca konkurencieschopnosť napríklad oproti brazílskej, ktorej vývoz do Únie vzrástol od februára osemnásobne.
Podľa Lebdušku by preto rozšírenie dohody o vývoze obilia bolo pre ukrajinské hospodárstvo výraznou podporou.
„Ukrajina na západe susedí s krajinami EÚ. Sú tam pomerne zložité hraničné kontroly a tiež problémy čisto fyzické. Chýba tam infraštruktúra potrebná na vývoz tovaru. Ukrajina má totiž iný rozchod koľají. Pre oceliarske výrobky sa často používa export cez Azovské more z Mariopolu. Ten je však okupovaný Ruskom. Preto sú kľúčové práve čiernomorské prístavy,“ vysvetlil.
Analytik nevylučuje, že Rusko na rozšírenie dohody pristúpi. Určite však nie bez toho, aby si za to niečo vymohlo. Napríklad zrušenie sankcií uvalených na metalurgický priemysel.