Do boja za kultivovanejší virtuálny priestor sa vydali takzvaní elfovia. Vulgarizmy, nenávisť aj dezinformácie sú dlhodobo problémom sociálnych sietí.
Ich algoritmy podporujú šírenie statusov podľa lajkov, klikanosti či množstva komentárov a neraz ide o zámerné klamstvá. Prehĺbili sa v čase covidovej pandémie a vojny na Ukrajine.
Ak je niekto vášnivým diskutérom na sociálnych sieťach a jeho komentár bez vysvetlenia zmizol, pravdepodobne sa porušila niektorá zo zásad etického kódexu. Ten začali domáce médiá dôslednejšie uplatňovať po vypuknutí vojny na Ukrajine.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Elfovia alebo tiež komunitní manažéri sa na svoje pôsobenie profesionálne pripravujú.
„Prebieha technické školenie, kde si ukazujeme to, kam kliknúť, ako kliknúť, ako funguje softvér, ako funguje automatické triedenie komentárov a následne už sú elfovia pripravení na moderáciu,“ vysvetľuje analytik agentúry Katedra komunikácie Jakub Šuster.
„Odstraňujeme len komentáre, kde sú vulgarizmy, nadávky, výzvy k násiliu a veci, ktoré nespĺňajú samotné pravidlá facebooku,“ dodáva Šuster.
Službu využívajú viaceré médiá. Kultivácia verejnej diskusie má jasné pravidlá. Manuál pre elfov tiež obsahuje návod na rozpoznanie falošného profilu. Aktivisti sa pritom snažia zachovať pluralitu názorov.
Moderovanie diskusií na sociálnych sieťach schvaľuje aj Slovenský syndikát novinárov (SSN). „Určite je vhodné mať zriadenú pozíciu určitého korektora príspevkov či už na sociálnych sieťach alebo priamo na internetových stránkach pod článkami, a to v prípade ktorejkoľvek redakcie,“ hovorí predseda SSN Daniel Modrovský.
Elfovia za štyri mesiace skontrolovali milión komentárov. Vymazali alebo skryli 220 000 z nich.