Znížená daň z pridanej hodnoty (DPH) na úrovni 8 % na benzín a naftu sa dočasne na jeden rok nezavedie. Poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu neschválili návrh zákona o DPH, ktorý na rokovanie predložila SaS.
Sadzba dane vo výške 8 % zo základu dane sa podľa návrhu zákona mala uplatňovať od 1. januára 2023 do 31. decembra 2023. Zníženie DPH malo byť dočasným protiinflačným opatrením s cieľom pomôcť širokým vrstvám obyvateľstva.
Predložený návrh zákona mal mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni približne 150 miliónov eur pri súčasných cenách palív. Presná suma je závislá od vývoja cien pohonných látok počas budúceho roka.
Tento negatívny vplyv mal byť kompenzovaný daňovými príjmami z vládneho návrhu zákona o dani z výhody získanej v dôsledku osobitnej situácie na trhu s ropou.
Daň z plynovodu a koncesionárske poplatky
Daň z plynovodu, ako navrhovala SaS, sa taktiež nezavedie. Rovnako sa nebudú rušiť ani koncesionárske poplatky. Plénum Národnej rady (NR) SR v stredu (28. 9.) odmietlo návrh zákona o dani z osobitnej stavby, ktorý predložili poslanci SaS.
Zavedenie dane z osobitnej stavby, teda z plynovodu, sa podľa návrhu zákona mala týkať prepravného systému slúžiaceho na medzinárodnú prepravu plynu na území SR. Základom dane mala byť celková dĺžka osobitnej stavby, ktorá je približne 749 kilometrov.
Cieľom návrhu bolo zároveň zrušiť úhradu za služby verejnosti ako osobitnú finančnú záťaž občanov i podnikateľskej sféry, ktorá ide nad rámec ich daňového a odvodového zaťaženia.
Súbežne s týmto návrhom predkladatelia navrhovali zaviesť financovanie tejto služby prostredníctvom nárokovateľného príspevku zo štátneho rozpočtu.
Registračný poplatok za motorové vozidlo
Spôsob výpočtu registračného poplatku za motorové vozidlo sa nezmení. Do výpočtu sa mal zaviesť parameter ekologickej prevádzky vozidla. Zároveň sa nezvýši odvod z výťažku niektorých internetových hazardných hier o 5 percentuálnych bodov (p. b.). Poslanci v stredu odmietli aj novelu zákona o správnych poplatkoch z dielne SaS.
Zmena spôsobu výpočtu registračných poplatkov za motorové vozidlá sledovala zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel. Mala priniesť zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie.
Podľa predkladateľov mala táto zmena umožniť, aby výška registračného poplatku motivovala ku kúpe ekologických vozidiel. Zároveň by občania zaplatili na registračných poplatkoch približne o 32 miliónov eur menej.
Pre zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu je podľa predkladateľov priestor na zvýšenie sadzby odvodu z výťažku internetových hazardných hier, keďže tento segment v posledných rokoch výrazne rástol.
Navrhovali zvýšenie sadzby bez zmeny štruktúry odvodov. Predpokladaný nárast príjmov pri zvýšení sadzby odvodu z 22 % na 27 % by predstavoval približne 32 miliónov eur ročne.