Testovanie digitálnych zručností IT Fitness Test odhalilo nedostatky v digitálnych zručnostiach až u 100 000 respondentov. Po prvýkrát sa konalo v štyroch krajinách Vyšehradskej štvorky (V4).
Autori testov na základe výsledkov konštatujú, že mladí ľudia sú skôr pasívnymi konzumentmi obsahu. Nedokážu správne vyhodnotiť a porozumieť kontextu a štruktúre informácií na sociálnych sieťach.
„Vďaka IT Fitness Testu dokážeme identifikovať tie oblasti, v ktorých je potrebné najviac pridať,“ uviedol vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Vladimír Šucha.
Podľa výsledkov je potrebné sústrediť viac úsilia na prepájanie teoretických vedomostí s praktickými zručnosťami a skúsenosťami.
Žiaci a študenti majú problémy so správnym vyhodnotením čítaného textu. Rezervy majú aj v práci so sociálnymi sieťami.
„Som presvedčený, že absolventi testu ako aj školy zapracujú na tom, aby si medzery v digitálnych zručnostiach, ktoré test odhalil, odstránili,“ uviedol predseda Digitálnej koalície a prvý viceprezident IT Asociácie Slovenska Mário Lelovský.
Rozdiely medzi jednotlivými kategóriami
Rozdiely v úspešnosti medzi jednotlivými kategóriami sú podľa autorov testu veľmi veľké a výrazné. Nedostatky majú žiaci a študenti v práci s kancelárskymi nástrojmi, ale aj v porozumení a práci so štruktúrovanými údajmi, či v práci s tabuľkami a grafmi.
Javí sa, že žiaci majú v tejto oblasti málo praktických skúseností. Tiež málo rozumejú štruktúre textového dokumentu.
Výraznejšie sa ukazujú rozdiely v digitálnych kompetenciách žiakov. Vplyv na to môže mať aj rôzna kvalita výučby informatiky na školách.
„V oblasti vyučovania informatiky a práce s digitálnymi technológiami dlhodobo zápasíme s nedostatkom učiteľov a nedostatočným vybavením škôl. Veríme, že sa tieto nedostatky podarí v nasledujúcich rokoch zlepšiť,” skonštatoval minister školstva Ján Horecký. Dodal, že v pláne obnovy sú vyčlenené finančné prostriedky na vybavenie škôl digitálnymi technológiami.
Zlepšenie v úlohách o kybernetickej bezpečnosti
Odborníci, ktorí test pripravovali, vidia výrazné zlepšenie žiakov a študentov v úlohách venovaných kybernetickej bezpečnosti. Pripisujú to faktu, že na školách sa tejto téme venuje oveľa väčší priestor.
Podľa odborníkov sa však naďalej treba venovať rozvoju kritického myslenia, vyhodnocovaniu informácií a posudzovaniu ich kvality, dôveryhodnosti a pravdivosti.