Japonská automobilka Toyota oznámila za minulý rok predaj viac než 10 miliónov vozidiel. Aj keď objem predaja oproti predchádzajúcemu roku mierne klesol, spoločnosť si udržala pozíciu najväčšej automobilky sveta, už tretí rok po sebe. Vyplýva to zo správ agentúry Reuters a portálu teletrader.
Automobilka v pondelok (30. 1.) uviedla, že za rok 2022 predala takmer 10,5 milióna vozidiel, čo v porovnaní s rokom 2021 predstavuje pokles o 0,1 percenta.
Výsledky firmy, ktoré jej umožnili potvrdiť pozíciu lídra, pozitívne ovplyvnili zahraničné trhy. Na nich predaj áut celej skupiny, vrátane divízie nákladných vozidiel Hino Motors a malých áut značky Daihatsu, dosiahol rekordných 8,6 milióna vozidiel. Predaj v zahraničí tak pomohol kompenzovať pokles predaja na domácom trhu o 9,6 percenta na 1,9 milióna.
Druhá najväčšia automobilka sveta, nemecký Volkswagen, začiatkom januára oznámila za minulý rok predaj 8,3 milióna vozidiel. To je najnižší objem predaja za viac než desaťročie. Nemeckú firmu negatívne ovplyvnila prísna pandemická politika Pekingu. Jej súčasťou boli časté a dlhotrvajúce lockdowny, ako aj vojna na Ukrajine. Tá narušila dodávateľské reťazce.
Toyota má určité problémy s dodávkami komponentov, najmä čipov. Firma však uviedla, že dopyt v Ázii, zvýšenie produkčnej kapacity a optimalizácia na ázijskom a severoamerickom trhu jej pomohli zvýšiť celosvetovú produkciu v roku 2022 o 5,3 percenta.
Čo sa týka produkčných vyhliadok na obchodný rok 2022/2023, ktorý sa skončí v marci, Toyota v novembri pôvodnú prognózu revidovala smerom nadol. Pôvodne počítala s produkciou 9,7 milióna vozidiel, teraz očakáva, že za dané obdobie vyrobí 9,2 milióna áut.