Na hlavný obsah

Cestovať s jedným lístkom vlakmi, autobusmi a MHD. Integrovanú dopravu chcú zaviesť aj v Nitrianskom kraji

Plnohodnotne funguje len v Bratislavskom kraji.

Cestovať s jedným lístkom vlakmi, autobusmi a MHD. Integrovanú dopravu chcú zaviesť aj v Nitrianskom kraji
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Cestovať s jedným lístkom vlakmi, autobusmi a MHD a kvalitnejšie prestupy. Integrovanú dopravu chcú zaviesť aj v Nitrianskom kraji.

Plnohodnotne funguje len v Bratislavskom a čiastočne v Žilinskom kraji. Praktické by bolo prepojenie v širšom západoslovenskom regióne, to je však otázne.

O integrovanej doprave sa v kraji hovorí už od roku 2016. Prvé kroky prichádzajú až teraz. „Cieľom je moderný systém verejnej dopravy, atraktívny pre občanov nášho kraja, pozostáva zo všetkých druhov verejnej dopravy a zahŕňa celé územie kraja,“ uviedla hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja Henrieta Prokopová.

„Individuálna doprava v krajskom meste Nitra tvorí až 55 percent dopravy. Iné krajské mestá ju majú nižšiu, preto potrebujeme, aby ľudia viac využívali práve verejné spôsoby dopravy,“ ozrejmil hovorca Nitry Tomáš Holúbek.

Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Jana Obrancová:

Kraj a krajské mesto spravujú mestskú a prímestskú dopravu v regióne. Na jej zintegrovaní sa tak vedia dohodnúť. Vlakovú dopravu však v kompetencii nemajú, systém by preto mal nabiehať postupne. V kraji je asi 420 kilometrov tratí a vyše 100 vlakových zastávok.

„Aktívne pristupujeme ku každej takejto iniciatíve, veľmi radi ju podporíme a podporíme myšlienku vzniku ďalšieho takéhoto projektu,“ vyhlásil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

„Termín ostrého spustenia integrovaného dopravného systému v Nitrianskom kraji je plánovaný v druhej polovici roku 2027,“ priblížila Prokopová.

Zníženie počtu áut na cestách

Integrované systémy v doprave fungujú v Žilinskom a Bratislavskom kraji. Práve na západe sa roky hovorí aj o rozšírení o časti Nitrianskeho a Trnavského kraja.

„O tomto zámere vieme, náš systém je nateraz samostatný, samozrejme, sme otvorení rokovať,“ uviedol Holúbek.

„Náš záujem o rozšírenie pretrváva, rozšírenie je žiadúce. Aktuálne nemáme v tomto smere žiadne nové informácie,“ povedala hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy Eva Vozárová.

Práve kvalitná integrovaná doprava by podľa odborníka mohla znížiť aj podiel áut na cestách.

„Vyspelé západné štáty v oveľa väčšej miere aj percentuálne využívajú verejnú osobnú dopravu. Musíme mať kvalitnú verejnú osobnú dopravu, musíme mať pokryté oveľa väčšie územie, musí to byť výhodnejšie aj z pohľadu času a, samozrejme, aj z pohľadu ceny,“ priblížil generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny