Pôvodná zmluva o mýtnom systéme so spoločnosťou SkyToll je vo všetkých aspektoch pre štát extrémne nevýhodná. Povedal to premiér Ľudovít Ódor v diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy s tým, že idú podávať trestné oznámenie.
Nadácia Zastavme korupciu spolu s Úniou autodopravcov Slovenska v piatok (5. 8.) vyzvali premiéra Ódora, aby riešil nevýhodnú mýtnu zmluvu.
Nadácia považuje zmluvu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) so SkyTollom za nevýhodnú a predraženú. Namiesto 40 miliónov eur má Slovensko podľa nej platiť na budúci rok až 67 miliónov eur. Pričom tento rok je to 63 miliónov.
„Pôvodne podpísaná zmluva je nevýhodná pre štát na všetkých frontoch. Nielen na prevádzku systému a na prevod systému, ale aj na predĺženie zmlúv. Toto všetko je ohromne predražené oproti tomu, čo by mohlo byť keby zmluvu v tom čase napísali lepšie,“ uviedol Ódor v diskusnej relácii.
Záznam diskusnej relácie RTVS Sobotné dialógy:
Veľkú rolu zohralo podľa predsedu vlády aj to, že miesto najlacnejšieho alebo druhého najlacnejšieho uchádzača vybrali toho najdrahšieho. Zdôraznil, že zmluva vôbec nezohľadňuje verejný záujem.
Zodpovednosť voči vedeniu NDS neplánuje vyvodiť. Podľa jeho slov tam sú od roku 2020, teda dávno po tom, čo sa pôvodná nevýhodná zmluva podpisovala. Ozrejmil, že práve NDS spolu s Útvarom hodnoty za peniaze odvtedy pripravovali stratégiu, ako postupne zo zmluvy so SkyTollom vycúvať.
„Je pravda, že to nešlo tak hladko, ako v tom čase predpokladali a predpovedali. Ale keď sa pozrieme aj v iných krajinách, nikde celá zmena systému neprebehne z večera do rána,“ komentoval predseda vlády.
Avizoval, že minister dopravy by mohol riešiť personálne otázky v takom prípade, keby sa vedenie NDS odchýlilo od súčasnej vízie znížiť náklady na prevádzku mýtneho systému pod 15 percent.
Lacnejší systém
Šéf kabinetu zároveň potvrdil, že cieľom vlády je výrazne znížiť náklady na elektronický výber mýta už od budúceho roka. Namiesto súčasných 38 percent ich chce stlačiť pod 15 percent. Zámerom je zrušiť zmluvu so SkyTollom a časť mýtneho systému previesť do rúk štátu a ušetriť tak na niektorých poplatkoch.
Ódor chce na Slovensko prilákať poskytovateľov európskeho mýtneho systému, ktorí ho budú prevádzkovať za oveľa menej peňazí.
„Urobíme všetko preto, aby sme to nastavili tak, aby to bolo nezvratné aj pre ďalšiu vládu, keď príde a keď už tu budú naozaj systémy za zlomok ceny. Tak veľmi ťažko sa tu bude argumentovať, že musíme sa vrátiť k nejakej drahej zmluve, ktorá tu platila predtým,“ dodal Ódor.