Na hlavný obsah

MEDIAN SK pre RTVS: Problémy so zdražovaním častejšie priznávajú ženy či ľudia s nižším vzdelaním

Rozdiely vidíme aj na základe politických preferencií.

MEDIAN SK pre RTVS: Problémy so zdražovaním častejšie priznávajú ženy či ľudia s nižším vzdelaním
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Finančné problémy v súvislosti so zdražovaním deklaruje až 77 percent obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu agentúry Median SK pre RTVS.

Takmer polovica dospelej populácie obyvateľov Slovenskej republiky deklaruje, že od posledného zdražovania majú trochu problémy. Veľké problémy priznalo 20 percent opýtaných. Desať percent uvádza, že už pred zdražovaním boli v ťažkej situácii a teraz je to katastrofa. Len 19 percent deklaruje, že si zdražovanie nevšimlo, respektíve im to veľmi nevadí.

Problémy priznávajú častejšie ženy, ľudia vo veku 40-49 rokov, ľudia s nižším dosiahnutým vzdelaním či tí, ktorí bývajú na východe Slovenska.

Zdražovanie podľa prieskumu najvýraznejšie pociťujú v Prešovskom, Košickom ale aj Trnavskom kraji. "Slovensko je jednou z krajín, v ktorej môžeme pozorovať výrazne regionálne rozdiely. Vidíme, že zdražovanie ako problém vnímajú častejšie obyvatelia východného Slovenska. Za touto skutočnosťou stojí, samozrejme, viacero faktorov, jedným z nich je napríklad nedostatočná infraštruktúra. Za 30 rokov samostatnosti sa Slovensku nepodarilo spojiť diaľnicou dve najväčšie mestá," priblížil Michal Mislovič z agentúry Median SK.

To, že zdražovanie, okrem východniarov, výrazne pociťujú aj obyvatelia Trnavského kraja hodnotí Mislovič ako zaujímavú skutočnosť. "Môžeme za ňou pravdepodobne hľadať geografické rozloženie kraja v rámci ktorého nájdeme severné časti Záhoria, ale aj južné časti Slovenska s národnostnou menšinou," nazdáva sa.

Zdražovanie pociťujú takmer všetci

Rozdiely vo vnímaní zdražovania sa dajú mierne badať aj na základe rozdielnych politických preferencií Slovákov. Ľudia, ktorí najviac pociťujú zdražovanie, preferujú podľa volebného modelu agentúry Median SK strany ĽSNS, Republiku, Hlas alebo Smer. Napríklad až 96 percent voličov ĽSNS deklaruje, že im zdražovanie spôsobilo problémy.

Naopak, z prieskumu vyplýva, že zdražovanie si o niečo menej všímajú voliči strán Modrí, Most-Híd, OĽANO a priatelia, či SaS a PS.

Mislovič ale pripomína, že väčšie či menšie finančné problémy od posledného zdražovania priznalo až 77 percent obyvateľov. "Tých, ktorí deklarujú veľké až katastrofálne problémy nájdeme práve medzi voličmi strán Smer alebo Republika. Tieto strany oslovujú najmä voličov s nižším dosiahnutým vzdelaním, ale aj voličov pochádzajúcich z nižších socioekonomických skupín. Navyše strany sa vo svojej rétorike okrem iného zameriavajú aj na témy zdražovania a inflácie, ktoré sú v súčasnosti aktuálne," priblížil.

Mislovič zdôraznil, že v prípade vnímania zdražovania nepozorujeme medzi voličmi jednotlivých strán také zásadné rozdiely, ako je to, napríklad, v prípade zahraničnopolitických otázok. Nejde teda o tému, ktorá by výrazne rozdeľovala spoločnosť.

"Témy na ktorých sa spoločnosť nezhodne, sú naopak témy týkajúce sa geopolitickej situácie alebo vnímanie spoločenských, kultúrnych a etických tém," podčiarkol Mislovič.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika