Na hlavný obsah

Osočovanie v politickej kampani môže poznačiť aj privátne vzťahy ľudí, tvrdí sociologička

Situácia sa zrejme vyhrotila pod vplyvom predošlej vlády.

Osočovanie v politickej kampani môže poznačiť aj privátne vzťahy ľudí, tvrdí sociologička
To, že osočovanie prevláda v predvolebných kampaniach, voliči podľa sociologičky SAV vnímajú správne. Foto: TASR/Pavol Zachar, RTVS

Voliči za najdominantnejšiu tému v aktuálnej predvolebnej kampani považujú osočovanie politických oponentov. Vnímajú to tak viac ako dve pätiny (41,6 percenta) respondentov, ako ukázal exkluzívny prieskum agentúry MEDIAN SK pre RTVS.

Sociologička Slovenskej akadémie vied (SAV) Silvia Miháliková to nepovažuje za prekvapivý údaj. Naopak sa domnieva, že voliči vnímajú témy predvolebnej kampane veľmi realisticky.

Podľa odborníčky ide o rôzne podoby kampane, či už vo vizuálnej rovine alebo o to, čo plynie z médií, to všetko sa podľa nej „týka predovšetkým osočovania, ohovárania, ponižovania a dehonestácie svojich oponentov“. „Neprekvapilo ma to a myslím si, že ľudia to vnímajú veľmi realisticky,“ zhodnotila sociologička SAV.

Aj keď k osobným útokom dochádza v každej predvolebnej kampani, predtým sa neprejavovali s takou agresiou a vulgárnosťou ako v súčasnosti. Útoky na politických oponentov sa vyskytujú pomerne bežne aj v zahraniční, potvrdila Miháliková. Na Slovensku sa však situácia pravdepodobne vyhrotila pod vplyvom predošlej vlády.

"U nás sa to zrejme vyhrotilo obdobím nedávnych rokov predchádzajúcej vlády a tých predstaviteľov politických elít, ktorí si vymieňali neomalené, vulgárne a agresívne označenia jeden druhého a postupov, ktoré v politike realizovali," uviedla Miháliková.

Pozrite si celý záznam rozhovoru so sociologičkou SAV Silviou Mihálikovou:

Osočovanie sa môže prejaviť v spoločnosti

Osobné útoky, ktoré sú súčasťou predvolebnej komunikácie viacerých politických strán, môžu mať v aktuálnej predvolebnej kampani dosah aj na samotnú spoločnosť. Agresia prejavov môže totiž podľa Mihálikovej prechádzať z verejného priestoru do súkromných vzťahov.

"Môže to prechádzať z verejného priestoru aj do privátnych vzťahov. Vzťahov medzi susedmi, povedzme, kde sa stretávajú ľudia rôznych názorov. Tam už je len krok od brutálneho označenia svojho oponenta až možno k fyzickým útokom. Nepodceňovala by som to," dodala s tým, že útoky takéhoto charakteru by sa mali v spoločnosti redukovať.

Do volieb zostáva ešte mesiac, Miháliková sa preto domnieva, že takýchto prejavov, naopak, ešte pribudne, dokonca sa môžu stupňovať.

Osočovanie, osobné útoky a očierňovanie však podľa sociologičky nebude mať väčší dosah na volebný potenciál politických strán. Rozhodnutých voličov môžu takéto útoky, naopak, povzbudiť. "V spoločnosti to vyvoláva nálady, ktoré polarizujú a fragmentujú možnosti hľadania riešení v pokojnej diskusii, vo vyjasňovaní si rôznych pozícii a stanovísk," skonštatovala Mihalíková.

Vojna nad "chlebovými témami"

Prieskum ukázal, že voliči vnímajú ako popredné takzvané "chlebové témy", teda otázky týkajúce sa každodenného života. Umiestnila sa pred nimi aj vojna na Ukrajine. Sociologička tvrdí, že sa očakávalo, že sa politické strany takýmto témam budú venovať, ale veľkú rolu zohrali sociálne siete a hoaxy.

"Je tu veľmi veľká miera toho, ako pôsobia v tejto oblasti sociálne siete a rôzne hoaxy, ktoré dokážu vyburcovať najmä jednu časť politického spektra. Tá potom ide ďalej v extrémnej, arogantnej a vulgárnej interpretácii toho, čo vojna na Ukrajine vlastne môže priniesť," domnieva sa Mihalíková.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko