Obsadiť pozíciu školského psychológa je pre školy náročné. Mnohé nemajú na týchto zamestnancov peniaze. Odborníci však upozorňujú, že ich veľmi potrebujú. Psychické zdravie žiakov sa z roka na rok zhoršuje.
Minulý školský rok bolo na základných, stredných školách a v škôlkach zamestnaných 681 psychológov.
„Ak by sme to mali povedať vzhľadom na počet žiakov, len o prvákoch vieme, že ich k prvému septembru prišlo 70-tisíc. Určite je počet školských psychológov veľmi nízky,“ hovorí predsedníčka Asociácie školskej psychológie Lucia Košťálová.
Pandémia, vojna na Ukrajine, ale aj iné vonkajšie vplyvy psychické zdravie detí zhoršili. „Je v poriadku, že sa občas nemáte dobre, ani my dospelí sa stále nemáme dobre. Je dôležité v takýchto situáciách nezostať osamote a nezostať ticho, ale s niekým o tom hovoriť,“ upozornil minister školstva Daniel Bútora.
Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Ľubomíra Hulínová:
Úlohy školských psychológov definuje zákon. Keďže majú k žiakom blízko, najdôležitejšie je podľa nich zachytiť problém včas. Deti však nikdy nediagnostikujú.
„Častokrát vidíme dôsledok toho, čo sa deje doma, v čase postcovidovom – depresie, úzkosti a z toho prameniace aj poruchy príjmu potravy, prípadne sebapoškodzovanie,“ približuje školská psychologička zo ZŠ Ostredková v Bratislave Daniela Adamčíková.
Školský psychológ zasahuje pri akútnom probléme aj preventívne. Okrem detí komunikuje aj s učiteľmi a rodičmi. Povolanie pre mnohých nie je atraktívne. Školskú psychologičku robila 14 rokov aj Gabriela Herényiová. Na univerzite tiež vyučovala mladých psychológov.
„Na univerzite nám končí veľmi veľa šikovných študentov, ktorých by sme privítali v škole, ale kvôli finančnému zabezpečeniu tam nechcú ísť,“ hovorí Herényiová.
Nízka priemerná mzda
Podľa asociácie školských psychológov je ich priemerná mzda okolo 1 250 eur v hrubom. V súkromnej praxi psychológovia pýtajú aj 50-60 eur na hodinu. Na plat školského psychológa navyše nemá každá škola. Riaditeľka ZŠ Ostredková našla peniaze cez projekty.
„Z plánu obnovy a projektu pomáhajúce profesie sa nám podarilo vytvoriť inkluzívny tím. Mám školského psychológa – jedného z projektu a jedného si zamestnávame,“ vysvetlila riaditeľka Erika Drgoňová.
Fluktuácia je však vysoká. Problémom je podľa Asociácie školských psychológov aj nízky rešpekt. Škola od nich neraz vyžaduje úlohy, ktoré nie sú v ich kompetencii.
„Aby boli napríklad v družine, vykrývali nejaké hodiny alebo chodili suplovať učiteľov, ktorí mali nejakú absenciu,“ priblížila Košťálová.
Ministerstvo školstva o probléme vie. Ako chce podporiť školských psychológov, plánuje zverejniť v najbližších dňoch.