Učitelia dostali návod na to, ako pomôcť žiakom s rôznymi problémami, a to aj bez pomoci poradne. Ministerstvo školstva vytvorilo pre školy takzvaný manuál podporných opatrení. Sľubuje si od toho kvalitnejšie aj rýchlejšie začleňovanie detí s problémami do vzdelávania. Riaditelia škôl však hovoria o ďalšej záťaži.
Ak napríklad žiak dobre neovláda slovenský jazyk, učiteľ mu dá vypracovať test. Škola zistí, koľko hodín doučovania potrebuje. Takto by učiteľ mal postupovať podľa nového manuálu, ktorý školy dostali na začiatku školského roka. Dieťaťu s problémom by mali vedieť pomôcť aj bez toho, aby ho poslali na diagnostiku do poradenského centra.
Mohol by sa tak zmierniť tlak na poradenské centrá. Učitelia by tiež mali byť lepšie pripravení na prácu s deťmi s rôznymi potrebami. „To, o čo ide všetkým, aby sa umožnilo čo najväčšiemu počtu detí dosahovať maximálnu školskú úspešnosť,“ priblížil štátny tajomník rezortu školstva Slavomír Partila.
Téme sa v spravodajstve RTVS venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:
Mnohé školy však tvrdia, že toto nie je pre nich nič nové. Vedia, čo robiť, ak má dieťa problém. „Myslím si, že katalóg v tejto podobe prinesie učiteľovi len administratívnu záťaž,“ uviedla riaditeľka ZŠ Ostredková v Bratislave Erika Drgoňová.
„Teraz je dôležité, že to bude mať rámec, ako to má fungovať a nemôže sa sťať, že škola nenájde podporu v ďalších krokoch,“ vysvetlila hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Školy môžu o financie na zavádzanie týchto opatrení aj na zabezpečenie personálu požiadať ministerstvo. No na bezbariérovosť škôl pre deti so zdravotným postihnutím teraz nie je v rozpočte dosť peňazí.
Zatiaľ môžu školy tieto podporné opatrenia zavádzať postupne. O tri roky však budú platiť pre všetky plošne.