Na hlavný obsah

Prekvapivé vyhlásenia a výrazné emócie: Predvolebná kampaň vrcholí, strany budú o voličov bojovať do poslednej chvíle

Do mobilizácie sa nezapájajú len straníci a lídri.

Prekvapivé vyhlásenia a výrazné emócie: Predvolebná kampaň vrcholí, strany budú o voličov bojovať do poslednej chvíle
Kampaň vrcholí, experti očakávajú prekvapivé vyhlásenia a silné emócie. Foto: Facebook/OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti, koláž RTVS

Predvolebná kampaň vrcholí. Politici sa v maximálnej miere snažia mobilizovať voličov a pretaviť vo volebný úspech percentá namerané v prieskumoch. Experti sa domnievajú, že v zostávajúcich dňoch prídu na rad prekvapivé vyhlásenia a výrazné emócie. Politické strany sa tak na poslednú chvíľu snažia čo najviac zaujať a dostať do médií.

Do samotnej mobilizácie sa zapájajú nielen lídri a ich straníci, ale aj osobnosti, umelci či influenceri. Dôvodom je, že vysoká volebná účasť vyhovuje každej politickej strane, nízka naopak žiadnej.

Téme sa v relácii Rádiožurnál venoval redaktor RTVS Matej Baránek:

Snaha zaujať na poslednú chvíľu – dlhá kampaň pred jesennými parlamentnými voľbami sa chýli k záveru. Jej vrchol predstavujú nielen zvýšená komunikácia politikov, ale najmä predvolebné debaty v celoštátnych médiách.

„Teraz asi uvidíme najviac emócií, najviac extrému,“ myslí si šéf prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích.

Zvýšenú aktivitu vidno napríklad pri hnutí OĽANO a priatelia, ktoré útočí na SaS. Rovnako tak pri Smere-SD, ktorý sa dôrazne vymedzuje voči prezidentke s pokusom o jej ústavnú žalobu.

Politický marketér Jakub Horák, ktorý stál za viacerými úspešnými kampaňami v Česku, tvrdí, že v zostávajúcich dňoch pred moratóriom spravia politici praktici čokoľvek, aby zaujali. „Mali by sa objaviť ďalšie útoky, ďalšie konflikty, pretože jedine tými je možné dostať sa do správ,“ skonštatoval Horák.

Dve úlohy strán pred voľbami

Strany majú vo vrcholiacej kampani dve hlavné úlohy. Tou prvou je mobilizovať oslovených voličov. Druhou úlohou je cieliť na tých, ktorí voľbu konkrétnej politickej strany zvažujú a rozhodujú sa medzi viacerými.

Pri samotnej mobilizácii vstupujú do kampane okrem politikov aj rôzni umelci, influenceri či spriaznené médiá. Vysoká volebná účasť totiž vyhovuje všetkým, nízka naopak nikomu. „Veľká mobilizácia bola v roku 1998. Trvala možno pol roka a vtedy prišlo 74 percent voličov,“ podotkol Hřích.

Niekdajší politik Marek Maďarič, ktorý stál za viacerými kampaňami, vysvetľuje, že strany v rámci mobilizácie buď dôraznejšie komunikujú svoje posolstvá, alebo sa snažia prísť s atraktívnou témou. Nie každému a nie vždy sa to však podarí.

Štandardnú mobilizáciu podľa neho v súčasnosti predvádza Progresívne Slovensko, ktoré sa snaží vyvolať atmosféru jedinej alternatívy k Smeru-SD.

„Toto je taký mobilizačný prvok, ktorý môže podnietiť aj takých voličov, ktorí by za iných okolností Progresívne Slovensko nevolili alebo by sa klonili k inej strane, alebo by zostali v skupine nerozhodnutých či nevoličov,“ dodal Maďarič.

Transparency International Slovensko, ktoré monitoruje predvolebné kampane tvrdí, že politici už minuli 19,5 milióna eur. Celkový účet na kampaň tak zrejme presiahne ten z roku 2020. Vtedy politické strany minuli rekordných 23 miliónov. Kampaň sa končí 48 hodín pred dňom volieb, keď začína plynúť volebné moratórium.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál