Mnohí ešte nemajú 18 rokov a predsa rozhodovali o tom, ktorej strane dajú svoj hlas. Viaceré stredné školy v posledných dňoch pripravili simulované parlamentné voľby. V otázke, či diskusia o politickom fungovaní štátu patrí do škôl, sa názory pedagógov rozchádzajú.
Všetko vyzerá ako v bežnom volebnom okrsku – komisia, volebné lístky, plenta aj urna. Tieto voľby však neovplyvnia to, kto sa dostane do parlamentu. Na gymnáziu v Prievidzi si voľby vyskúšali aj žiaci, ktorí ešte nemajú hlasovacie právo.
„Nie som prvovolič, ale rád by som išiel voliť, pretože narodeniny mám až 2. októbra. Myslím si, že je dôležité ísť voliť,“ uviedol žiak Gymnázia V. B. Nedožerského v Prievidzi Alexander Vlk.
Účasť na školských simulovaných parlamentných voľbách je zatiaľ veľmi dobrá. Hneď od začiatku prichádzali študenti odvoliť.
Téme sa venovala redaktorka RTVS Miriam Dobrotová:
Kampaň v simulovaných parlamentných voľbách na gymnáziu v Prievidzi začala od prvého školského dňa. Realizovali ju prostredníctvom plagátov, sociálnych sietí, školského rozhlasu, ale aj na hodinách občianskej náuky.
„Máme dva ciele. Naučiť našich študentov a študentky premýšľať o politike, nebáť sa jej, vedieť sa v nej orientovať a druhý cieľ je, že sa chceme s výsledkami zapojiť do stredoškolskej odbornej činnosti,“ povedala žiačka Gymnázia V. B. Nedožerského v Prievidzi Simona Briatková.
Komenského inštitút pripravil pred voľbami diskusiu s pedagógmi, na ktorej vysvetlil, ako hovoriť so žiakmi na túto tému.
„Časť učiteľov hovorí, že politika vôbec nepatrí do škôl. S mnohými sme sa však zhodli na tom, že na vyučovanie patria veci ako politika, rozprávanie o fungovaní štátu, ale aj to, ako fungujú politické strany,“ vysvetlil odborník na školstvo z Komenského inštitútu Juraj Hipš.
Učitelia sa musia vyvarovať propagácii strán
Na školách sa však musia pedagógovia vyvarovať propagácii jednotlivých politických strán. „Škola je apolitická. To sa snažia aj naši učitelia zachovať a nevnucujú nám žiadne politické názory, je to čisto na nás,“ dodal žiak Gymnázia V. B. Nedožerského v Prievidzi Adrián Schiller.
Podľa odborníka by sa o politike malo hovoriť s deťmi nielen pred voľbami, ale kontinuálne počas celého roka – ako na gymnáziách, tak aj na odborných školách, kde sú takéto aktivity skôr ojedinelé.