Na hlavný obsah

Nejasne podložené a neprepracované: Učitelia kritizujú návrhy na riešenie nedostatku učiteľov

Predložilo ich ministerstvo školstva.

Nejasne podložené a neprepracované: Učitelia kritizujú návrhy na riešenie nedostatku učiteľov
Na snímke minister školstva Daniel Bútora. Foto: TASR/Jakub Kotian

Slovenská komora učiteľov (SKU) kritizuje návrhy na riešenie nedostatku učiteľov, ktoré pred niekoľkými dňami predstavilo ministerstvo školstva.

SKU tvrdí, že prezentované riešenia nie sú jasne podložené a prepracované. Podľa nich ide skôr o „burzu nápadov“, o ktorých sa v školstve diskutuje už desaťročia. Poukázala na to, že sa tak stalo napríklad v Správe o stave školstva z roku 2012, ale aj v dokumente Učiace sa Slovensko z roku 2018.

„Uvedené opatrenia sú spájané s potrebou mapovať, analyzovať a vyhodnocovať kroky. Napriek nepochybne dobrým úmyslom ministra, ak je to výsledok jeho štvormesačného pôsobenia alebo takmer štvorročného pôsobenia odborníkov z ministerstva školstva, tak to nie je najlepšia vizitka. Ministerstvo nepredstavilo žiadne konkrétne kroky, neposkytlo ani odpočet doterajších opatrení v tejto oblasti,“ skonštatovala SKU v tlačovej správe.

Dlhodobo nízka kvalita vzdelávania

Učitelia tiež poznamenali, že komora dlhodobo poukazuje na nízku kvalitu vzdelávania pedagógov. Svoje návrhy predostreli začiatkom leta i súčasnému ministrovi školstva Danielovi Bútorovi.

„Netušíme o žiadnom kroku ministra smerom k náprave stavu. Ľudia na ministerstve, zodpovední za túto oblasť, viac ako rok neodpovedajú na naše maily a požiadavky,“ tvrdí SKU. Doplnila, že rezort školstva už dávnejšie vyzývali na zavedenie platového automatu.

V tomto kontexte komora poznamenáva, že chápe úsilie ministra o vyriešenie problému s nedostatkom pedagógov v Bratislavskom kraji a zaistenie kvalitného učiteľstva pre žiakov v danom kraji.

„Najprv sa malo zabezpečiť navýšenie platov učiteľov na úroveň 1,2-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve a postupné vyrovnávanie podielu učiteľských platov ku mzde vysokoškolsky vzdelaných ľudí na úroveň priemeru krajín OECD,“ vraví SKU.

Neefektívne vzdelávanie učiteľov

Podľa komory medzi učiteľmi panuje názor, že prostriedky, ktoré sa vynaložili na vzdelávanie pedagógov, napríklad prostredníctvom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), nepriniesli želaný efekt.

„Overovanie pozície supervízora, zavedeného v máji 2023 v novele školského zákona, ani nemá zmysel. Ministerstvo zaviedlo túto pozíciu v rozpore s medzinárodnými štandardmi supervízie, ktoré napr. ministerstvo práce a zdravotníctva dlhodobo akceptujú vo svojich rezortoch. V školstve nie je, napriek výzve odborníkov, pre túto pozíciu žiadna podmienka vzdelania. Merať kvalitu práce supervízorov, ktorí pôsobia v rozpore s medzinárodnými štandardmi, by boli stratené financie a čas,“ uvádza ďalej SKU.

Učitelia však oceňujú, že MŠVVaŠ SR plánuje sledovať efektivitu Regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU) financovaných z plánu obnovy.

„Treba však poznamenať, že štátny rozpočet a eurofondy súbežne platia NIVAM (bývalé regionálne MPC) za veľmi obdobnú činnosť. Hrozí, že štát tak premrhá ďalšie milióny eur neefektívne,“ vystríha SKU.

Pripomenula tiež, že vytvorenie portálu vzdelávaní a ich hodnotenia patrilo medzi úlohy súčasného vedenia rezortu. Jeho spustenie sa však v Národnej rade SR presunulo z jesene tohto roka na budúcoročný september.

„Komora učiteľov v blízkom čase v analýze predstaví, koľko miliónov eur ministerstvo školstva bezbreho a nesystémovo rozdalo len za posledné dva roky,“ avizuje SKU. „Neefektívne minuté financie potom chýbajú v teréne, napríklad na dofinancovanie niektorých podporných opatrení či odmeňovanie učiteľov,“ uzavreli učitelia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko