Cestujúci mestskou hromadnou dopravou v Košiciach musia rátať s ďalším škrtaním spojov. Od októbra sa na trať dostáva menej električkových spojov. V poslednom čase nejde pritom o prvé obmedzovanie košickej hromadnej dopravy.
V praxi to pre cestujúcich bude jednoducho znamenať to, že na zastávkach budú čakať o čosi dlhšie. Niektorí z nich už dokonca zaregistrovali aj to, že vozidlá sú plnšie ako zvyčajne.
Počet cestujúcich v košických električkách pritom klesá. Podobne ako aj počet spojov. Tie podnik výrazne redukoval naposledy na začiatku tohto roka.
Téme sa v reportáži venoval redaktor RTVS Ondej Behún:
Na začiatku tohto roka vtedajší riaditeľ dopravy Roman Danko uviedol, že sa mení špičkový interval na nosných linkách z desať minút na 12 minút. Takže namiesto šesť spojov malo prísť do hodiny iba päť spojov.
Teraz sa interval električkových spojov predĺžil ešte viac. Z 12 na 15 minút počas špičiek. Spojov tak bude opäť menej.
„Súvisí to s technicko-prevádzkovými dôvodmi a zároveň aj s modernizáciou depa na Bardejovskej. Keďže sa toto depo modernizuje, tak nie je možné vykonávať údržbu električiek v takom rozsahu ako v minulosti,“ povedal hovorca Košíc Dušan Tokarčík.
Inými slovami, košický dopravný podnik (DPMK) nemá dostatok prevádzkyschopných električiek. „Staršie veľkokapacitné električky začínajú dosahovať kilometrické priebehy, po ktorých sú generálne opravy nutné,“ vysvetlila hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková.
Mesto tvrdí, že zníženie spojov je dočasné
Dopravný podnik aktuálne pripravuje verejné obstarávanie na zabezpečenie generálnych opráv električiek. Sľubuje, že súčasné zníženie počtu spojov je dočasné.
V meste sa ozvali aj otázky, či dopravnému podniku nehrozia sankcie, keďže sa električky spolufinancovali z eurofondov a zníženie počtu spojov môže znamenať aj zníženie počtu cestujúcich. A to by mohlo byť v rozpore s cieľom zvýšiť atraktivitu a prístupnosť verejnej dopravy.
„Situácia udelenia sankcií nehrozí, nakoľko doba udržateľnosti projektu skončila začiatkom roka 2023,“ ubezpečila Bujňáková.