Na hlavný obsah

Život pri železnici im, paradoxne, strpčila nová protihluková stena. Železnice ľuďom navrhli vymeniť okná

Vlaky rušia miestnych počas celého dňa.

Život pri železnici im, paradoxne, strpčila nová protihluková stena. Železnice ľuďom navrhli vymeniť okná
Modernizácia železničnej trate skomplikovala miestnym život. Foto: RTVS

V oblasti Horného Považia opravili a zmodernizovali železnicu, postavili tiež novú protihlukovú stenu. Napriek tomu sa situácia občanov žijúcich v blízkosti železnice zhoršila, sťažujú sa na neznesiteľný hluk. Železnice Slovenskej republiky im navrhli výmenu okien.

Nedostatkom modernizovanej železničnej trate sa v relácii Občan za dverami venovala redaktorka Monika Mannová:

Po frekventovanej železničnej trati z Púchova do Žiliny jazdia rýchliky, osobné aj nákladné vlaky. „Žijem v tomto dome celý život v blízkosti železnice, nikdy nás nerušila,“ upozornil obyvateľ Považskej Teplej Ján Válek.

Situácia sa však pre obyvateľov tejto časti Považskej Bystrice zmenila po modernizácii trate. „Pravdepodobne desať alebo 15 metrov sa posunula smerom k našej nehnuteľnosti a podklad sa navýšil o jeden a pol metra,“ opísal Ján Válek.

„Modernizácia trate bola ukončená v máji 2022, teda minulý rok,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. Investície vo výške niekoľkých miliónov eur mali priniesť väčší komfort aj obyvateľom v okolí železnice. Stalo sa, avšak len na jednej strane trate.

„V protihlukovej štúdii sa nenachádzali naše rodinné domy. Oni ich úplne ignorovali,“ povedal Válek. „Keď prejde vlak, nepočuť slová,“ dodáva.

„Obyvatelia na strane od železnice, kde protihluková bariéra nie je postavená, okrem toho, že dostávajú tzv. priamy zvuk železničnej dopravy, tak dostávajú aj odrazený zvuk od bariéry, ktorý sa sčítava a tým sa zvyšuje,“ vysvetlil Vojtech Chmelík zo Stavebnej fakulty STU Bratislave.

Nové bariéry sú finančné náročné

„Najviac to je počuť v noci. Človek už zaspáva, v tom prebehne vlak a je okamžite hore,“ sťažuje si na zhoršené podmienky Válek. Po železničnej trati, ktorá vedie v tesnej blízkosti rodinných domov, len od večera do rána prejde približne 50 vlakov.

„Vieme z meraní, ktoré sme vykonali, že hlučnosť domov, ktoré spomínate, je prekročená,“ povedala Achbergerová.

Železnice navrhli obyvateľom výmenu okien na rodinných domoch, oni však odmietli. „Moje prianie je, aby navrhli protihlukovú stenu pri našich nehnuteľnostiach,“ povedal obyvateľ Teplej Válek.

Pozdĺž slovenských železníc je dnes vybudovaných približne 85 kilometrov protihlukových bariér. Meter bariéry pred troma rokmi stál približne 1 500 eur. „Tam ešte nie sú zohľadnené nárasty cien, materiálov, naozaj budeme sa pohybovať v desiatkach, možno stovkách tisíc eur,“ dodala hovorkyňa ŽSR. Železnice dúfajú, že spoločenský tlak im pomôže získať na takéto projekty financie zo štátneho rozpočtu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny