Po novembri 1989 došlo k zmene riadenia miest a obcí. Dovtedajších predsedov národných výborov nahradili primátori a starostovia. Tých si už priamo volili obyvatelia a na rozdiel od svojich komunistických predchodcov nemajú žiadnych nadriadených.
V máji 1986 sa uskutočnili posledné voľby do vtedajších národných výborov. „Kedy sa iba formálne a povinne potvrdzovala kandidátka Národného frontu, kde počet kandidátov sa rovnal počtu mandátov, čo bola hra na voľby,“ priblížil právnik a odborník na komunálne právo Vladimír Pirošík.
Zmenám v riadení samospráv po roku 1989 sa v relácii Aktuálne :24 venoval redaktor RTVS Milan Velecký:
Terajší starosta Liptovského Ondreja Ľuboš Žubor bol ako 21-ročný najmladším poslancom miestneho národného výboru. „To, čo nám nariadili vtedy, tak iba to sme vtedy mohli urobiť, lebo iba na to boli peniaze. Financie na iné veci, ktoré sme chceli robiť, jednoducho neboli,“ skonštatoval.
Peniaze dostali z okresu – len na materiál. Postaviť si to museli obyvatelia zadarmo, v takzvaných akciách Z. „Postavil sa obecný úrad, pošta, kultúrny dom sa pristavil, teda iba to, čo nám schválil okresný národný výbor,“ pokračoval Žubor.
Dlhoročný starosta Štrby Michal Sýkora bol v novembri 1989 aj posledným predsedom miestneho národného výboru. „My sme boli také ryby, ktoré plávajú, a keď vystrčia hlavu nad vodu, tak dostanú po hlave, že nevytŕčaj ty hlavu, ale pekne v šóre s ostatnými,“ spomenul si starosta obce Štrba.
Zmena prišla novým zákonom
Zmenilo sa to v roku 1990 novým zákonom o obecnom zriadení a novembrovými voľbami, v ktorých si obyvatelia po prvý raz volili starostov a primátorov „Teraz si sami rozhodujeme, kde peniaze investujeme, čo ideme robiť, čo sa ide budovať v obci, na čo máme, na čo nemáme,“ skonštatoval strarosta Liptovského Ondreja.
Napríklad v Štrbe otvorili lekáreň, ktorá ľuďom chýbala. Neskôr zdravotné stredisko, ale opravili aj školu a škôlku.
„Vždy som s úsmevom hovoril, že sa cítim ako ryba vo vode. Poznal som ten systém v minulosti, kedy bolo treba všetko robiť podľa toho, aké prišli pokyny. Tento systém znamená, že pustím tých aktívnych dopredu,“ povedal starosta Štrby.
„Zatiaľ čo do roku 1989 samosprávy takpovediac svietili a kúrili, možno ani to nie, v súčasnosti samosprávy disponujú obrovským množstvom právomocí. Ide o takmer päťtisíc rôznych kompetencií, ktoré človeka sprevádzajú obrazne či doslova od kolísky po hrob,“ dodal právnik Pirošík.
Nedostatkom zákona o obecnom zriadení je, že nepozná sankcie, a tak ho mnohé samosprávy porušujú.