Americká spoločnosť Meta Platforms čelí ďalšej sťažnosti pre rozhodnutie spustiť v Európe platené verzie sociálnych sietí Facebook a Instagram bez zobrazovania reklám.
Európska spotrebiteľská organizácia BEUC vo štvrtok (30. 11.) uviedla, že tieto platené verzie porušujú zákony Európskej únie na ochranu spotrebiteľov.
Dodala, že kvôli tomu predložila sťažnosť úradom na ochranu práv spotrebiteľov. Do tohto procesu sa podľa organizácie zapojili takmer dve desiatky jej členov, vrátane českej organizácie dtest.
Nezisková organizácia NOYB už začiatkom týždňa podala kvôli plateným verziám sietí Facebook a Instagram sťažnosť rakúskemu úradu na ochranu osobných údajov.
Uviedla, že používatelia teraz musia platiť, aby si zachovali svoje „základné právo na ochranu údajov“. Varovala tiež, že postup Mety by mohli napodobniť konkurenčné služby, čo by pre užívateľov znamenalo vysoké náklady na ochranu súkromia.
Meta spustenie platených verzií služieb ako alternatívy bezplatných služieb s reklamou oznámila v októbri. Firma podľa agentúry Reuters uviedla, že tento krok je v súlade s pravidlami Európskej únie, podľa ktorých musia mať užívatelia možnosť rozhodnúť, či sa môžu ich osobné údaje zhromažďovať a využívať na cielenú reklamu.
Poplatok 12,99 pre telefóny
Mesačná predplatná firma stanovila na 9,99 eura pre užívateľov webových prehliadačov a na 12,99 eura pre užívateľov šikovných telefónov a tabletov s operačnými systémami Android a iOS.
„Meta porušuje zákony EÚ na ochranu spotrebiteľov tým, že používa nepoctivé, klamlivé a agresívne praktiky. V ich rámci čiastočne bráni spotrebiteľom vo využívaní služieb, aby ich prinútila k rýchlemu rozhodnutiu. V tejto súvislosti poskytuje zavádzajúce a neúplné informácie, „uviedla námestníčka generálnej riaditeľky BEUC Ursula Pachlová.
Podľa BEUC je navyše pravdepodobné, že nové platené verzie sietí Facebook a Instagram budú údaje o užívateľoch ďalej zhromažďovať. Ako aj používať ich na iné účely ako reklamu.
Organizácia tiež poukázala na „veľmi vysoké predplatné“ verzií bez reklamy, ktoré môže spotrebiteľov odrádzať. „To znamená, že spotrebitelia nemajú skutočnú možnosť výberu,“ dodala.