V 39 základných školách majú za sebou prvý polrok školskej reformy. Nový vzdelávací program testujú žiaci prvých ročníkov. V triedach využívajú iné vyučovacie metódy, na prestávky tam nezvoní a deti nedostávajú známky. V novom školskom roku by sa k nim malo pridať ďalších 440 škôl.
Žiaci už nemajú 45-minútové hodiny, ale blokové, tematické vyučovanie. Učiteľky využívajú inovatívne metódy a úloha učiteľa sa mení na sprievodcu.
„Napríklad, keď sa učíme sčítanie a odčítanie, namiesto toho aby som sa ja postavila pred triedu a vyslovene ich naučila ako sa nejaký príklad počíta, teraz im skôr dám nejakú problémovú úlohu a očakávam, aby oni prichádzali s nejakými riešeniami,“ priblížila učiteľka prvákov na ZŠ Pionierov 1 v Rožňave Katarína Lengyelová.
Reportáž o kurikulárnej reforme pre Správy RTVS pripravila Martina Beshirová.
Počas jedného bloku si žiaci prejdú aj viac predmetov naraz. Vyzerá to, že sa hrajú, no pri tom musia zvládať rôzne úlohy.
„Mali sme také slová, autíčko a dráhu a museli sme zastaviť pri slovíčku a prečítať ho,“ hovorí prváčka Ema.
Vysvedčenie na mieru
„Podarilo sa nám zaviesť nové metódy a organizáciu vyučovania, s čím sme veľmi spokojní. Takisto pozitívne hodnotím aj to, že sa nám podarilo naplniť obsah učiva, pri niektorých predmetoch si dokonca môžeme povedať, že vieme viac ako po minulé roky o takomto čase,“ zhrnula riaditeľka Základnej školy Pionierov 1 v Rožňave Erika Fábiánová.
Novinkou je aj to, že žiaci nedostávajú známky, ale učitelia ich hodnotia slovne. Rovnako aj vysvedčenie dostane každé dieťa šité na mieru.
„Sami rodičia si chvália, že oveľa viac pre nich znamená, ak dostane do šlabikára, hodnotenie, ktoré opisuje čo robí dobre a v čom sa môže zlepšiť, ako keby som tam napísala nejakú dvojku alebo trojku a rodič nemá predstavu, čo nevie dieťa alebo čo si treba zopakovať,“ opísala učiteľka Katarína Lengyelová.
Rezort školstva hodnotí prvé mesiace kurikulárnej reformy pozitívne. Okrem pomoci súčasným školám a pedagógom chce podporiť aj vznik nových študijných programov na vysokých školách, aby boli pripravení aj budúci učitelia.