Romantická večera, návšteva kina či kytica kvetov. Sviatok zaľúbených alebo svätý Valentín je už roky udomácnený aj na Slovensku. Tento deň oslavuje až takmer 60 percent našincov, vyplýva z prieskumu, ktorý vykonala agentúra IPSOS pre 365.bank.
Najčastejšie pritom pri tejto príležitosti míňajú sumu do 50 eur (celkovo 73 percent ľudí). Pri téme Valentína sa pritom u časti populácie stretávame aj so stereotypmi. U mužov pretrváva názor, že by mali práve oni častejšie platiť za večeru alebo darčeky. Zaujímavosťou je aj to, že pätina z opýtaných súhlasí s výrokom, že láska sa dá kúpiť za peniaze.
Či už Valentína vnímajú ako oslavu lásky alebo komerčný sviatok zameraný na zvýšenie tržieb obchodníkov, tento deň uznáva a oslavuje 58 percent Slovákov. Naopak, niečo cez 38 percent opýtaných tvrdí, že tomuto dňu nevenuje zvlášť pozornosť.
Najčastejšie minú do 50 eur
Tí, ktorí oslavujú 14. február najčastejšie za týmto účelom minú sumu do 50 eur, pričom na tejto výške sa zhodli obe pohlavia. Niečo cez 30 percent Slovákov považuje za ideálnu sumu do 20 eur a valentínske darčeky v cene nad 100 eur a viac preferuje len menej ako desatina ľudí.
Polovica Slovákov a Sloveniek si myslí, že vzájomne na seba s partnerom míňajú približne rovnako. U zvyšnej polovice sú to práve muži, ktorí väčšinou tvrdia, že míňajú viac peňazí.
Tridsaťosem percent mužov je presvedčených, že v tento deň míňajú na svoje partnerky viac ako ony na nich, pričom porovnateľné množstvo žien im dáva za pravdu.
Kto by mal platiť za večeru?
Hoci necelá tretina Slovákov si myslí, že je v poriadku, ak sa o úhradu účtu za valentínsku večeru alebo kino postará žena, o niečo viac našincov (36 percent) je ochotných pristúpiť skôr na možnosť, že žena zaplatí tieto náklady len občasne. Necelá štvrtina sa prikláňa k tomu, že za večeru by mal zaplatiť muž a nie žena.
S tvrdením, že sa dá láska kúpiť za peniaze súhlasí pätina populácie. Zvyšok resp. väčšina z nich sa však prikláňa k opačnému presvedčeniu. S narastajúcim vekom sa pritom zvyšuje počet tých, ktorí veria, že láska sa za peniaze kúpiť nedá.
Prieskum vykonala agentúra Ipsos koncom januára na vzorke 1050 respondentov.