Kľúčové dopravné projekty sa majú stavať rýchlejšie. Vláda schválila návrh zákona o strategických investíciách. Minister dopravy tvrdí, že to pomôže dostavať diaľnicu D3 na Kysuciach či nedokončené úseky hlavnej tepny diaľnice D1.
Rezort vyhovel mnohým námietkam mimovládnych organizácií, ktoré upozorňovali, že vláda môže oslabiť majetkové práva ľudí. Zmenu síce vítajú, no stále je podľa nich čo vylepšovať. Podľa opozície návrh zákona výstavbu infraštruktúry neurýchli.
Schváleniu návrhu zákona o strategických investíciách Vládou SR sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý:
Viaceré úseky diaľnice D3, druhá rúra tunela Branisko či pokračovanie nultého obchvatu Bratislavy z Rače po Záhorskú Ves. To je niekoľko projektov, ktorým má pomôcť zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície.
Urýchliť sa majú najmä povoľovacie procesy pri príprave stavieb. Územné konanie sa spojí so stavebným. Štát chce zároveň pritlačiť na vlastné inštitúcie, aby rozhodovali rýchlejšie.
Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) hovorí, že do zákona zapracovali takmer 500 pripomienok od mimovládnych organizácií, samospráv či iných stavovských organizácií.
„Predkladáme ho bez rozporu, čo sa týka majetko-právneho vysporiadania. Dávali sme si veľký pozor na to, aby sme nezasiahli do ústavných práv občanov,“ uviedol.
Zákon nekritizuje len opozícia
Porušovania majetkových práv sa obával najmä tretí sektor. Právnička Ivana Figuli, ktorá spolupracuje s organizáciou Via Iuris, oceňuje, že rezort si mnohé pripomienky osvojil. Problém však stále vidí v tom, že ide o nový zákon namiesto toho, aby sa novelizoval už existujúci o významných investičných projektoch.
„Vytvára to chaos a neprehľadnosť v našom právnom poriadku. Pre vlastníkov nehnuteľností, na ktorých sa bude mať takáto investícia realizovať, že v ktorom režime – či pôjde podľa významných investícií alebo podľa strategických investícií, je to potom neprehľadné,“ myslí si Figuli.
Podľa Štefana Kišša z Progresívneho Slovenska je zoznam strategických priorít vlády príliš rozsiahly. Pri finančných kapacitách štátu tak môže mnohým projektom skôr uškodiť.
„Takýmto spôsobom pokračujeme v praxi, že prioritou je všetko a tým pádom nemôže byť prioritou nič. Diaľnice staviame na Slovensku 50 rokov a ešte sme sa do Košíc nedostavali,“ skonštatoval Kišš.
Návrh musí ešte odobriť parlament. Vláda navrhla, aby sa o ňom rokovalo v zrýchlenom režime.