Na hlavný obsah

Štátne materské školy dosiahli lepšie výsledky ako súkromné. Na základných školách je to naopak

Ide o mierne rozdiely.

Štátne materské školy dosiahli lepšie výsledky ako súkromné. Na základných školách je to naopak
Ilustračná snímka - detské ihrisko materskej školy. Foto: RTVS/Jakub Kotian

Súkromné materské školy (MŠ) vykazovali v školskom roku 2022/2023 mierne nižšiu úroveň ako štátne MŠ. Pri základných školách (ZŠ) je to zase naopak. Vyplýva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI), ktorá o nich informuje na svojom webe. Posúdila aj riadenie škôl.

„Celkovo dosiahlo učenie sa detí v štátnych MŠ dobrú úroveň, v súkromných MŠ priemernú. Avšak rozdiel v dosiahnutých hodnotách medzi súkromnými a štátnymi MŠ bol minimálny,“ uviedli školskí inšpektori.

Priblížili, že deti v štátnych MŠ mali lepšiu úroveň v digitálnych, grafomotorických aj sociálnych a personálnych zručnostiach. Najvýraznejší rozdiel medzi štátnymi a súkromnými MŠ bol v personálnych podmienkach.

Závažným zistením pri riadení MŠ bolo, že viac ako polovica riaditeľov súkromných a tretina riaditeľov štátnych MŠ nerozhodovala v súlade s právnymi predpismi, upozornila ŠŠI. Veľmi dobrú úroveň však podľa jej slov dosiahli súkromné aj štátne MŠ v kritériu hodnotenia školského vzdelávacieho programu (ŠkVP) a klímy školy.

Základné školy

Súkromné základné školy mali v rozvíjaní kľúčových kompetencií žiakov podľa výsledkov ŠŠI lepšie výsledky ako štátne ZŠ. „Súkromné školy mali o 6,4 percenta lepšie výsledky, pričom evidovali o 10,7 percenta viac nadaných žiakov a nevzdelávali žiakov z marginalizovaných rómskych komunít,“ uviedli inšpektori.

Najväčší rozdiel v porovnaní so štátnymi ZŠ avizovali v rozvíjaní občianskych a komunikačných kompetencií žiakov. Takisto aj v rozvíjaní kompetencií na celoživotné učenie detí.

„Štátne školy sú spádovými školami a vzdelávajú všetkých žiakov, ktorí majú trvalé bydlisko v školskom obvode danej ZŠ. Súkromné ZŠ túto povinnosť zo zákona nemajú, sú navštevované žiakmi pochádzajúcimi z lepšieho ekonomicko-sociálneho prostredia, ktoré pozitívne vplýva na učenie sa žiakov,“ objasnila hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

„V súkromných ZŠ sa vzdelávalo aj viac ako 12 percent žiakov s nadaním, ktorí v štátnych ZŠ tvorili len 1,5 percenta. Sledované súkromné školy nevzdelávali žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ dodala. Na súkromných ZŠ bola úroveň riadenia o 7,3 percenta vyššia ako na štátnych.

„Vo všetkých kritériách riadenia vykazovali súkromné školy vyššiu úroveň. Najsilnejšou oblasťou riadenia bolo vypracovanie ŠkVP. V oblasti hodnotenia pedagogického riadenia, klímy a kultúry školy dosiahli súkromné školy dobrú úroveň,“ uviedli inšpektori.

Podľa ich slov je najslabšou oblasťou riadenia na oboch typoch ZŠ bola oblasť služieb školy a vnútorného systému hodnotenia a kontroly.

Výsledky zistení sú spracované v správe Porovnanie zistení z komplexných inšpekcií v základných a materských školách podľa zriaďovateľa.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko