Na hlavný obsah

Samosprávy sú proti tunelu Korbeľka na D1, boja sa straty vzácnych zásob podzemných vôd

Samosprávy sa voči rozhodnutiu odvolali.

Samosprávy sú proti tunelu Korbeľka na D1, boja sa straty vzácnych zásob podzemných vôd
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Je to jediný úsek D1, ktorý ešte nie je v stavbe. Padlo rozhodnutie pokračovať v príprave úseku Turany – Hubová tunelovým variantom. Úrady rozhodli o výnimke na stavbu tunela Korbeľka cez chránené územie Veľkej Fatry. Okolité samosprávy s tým nesúhlasia. Podľa nich hrozí úplná strata vzácnych zásob podzemných vôd.

Starostovia upozorňujú na riziká spojené s výstavbou tunela Korbeľka už viac ako päť rokov. Okresný úrad v Žiline však rozhodol o udelení výnimky z environmentálnych cieľov.

„Je to ekonomické a ekologické barbarstvo. Je to chránená vodná oblasť vyhlásená našim štátom zo zákona a tam sa zakazujú akékoľvek práce a plošné odvodnenie,“ uviedol predseda sekcie dopravy Slovenskej priemyselnej obchodnej komory Ján Mišura.

Plánovaná výstavba diaľnice D1 Turany- Hubová počíta s tunelom Korbeľka. Viesť bude cez Chránenú vodnú oblasť Veľká Fatra.

„Máme tam vodný zdroj z ktorého zásobujeme obyvateľstvo pitnou vodou nielen v našej obci ale aj v susedných obciach no a ak výstavbou tunela prídeme o tento vodný zdroj,“ povedal starosta obce Krpeľany Martin Schestág.

Výstavbe diaľnice D1 s tunelom Korbeľka sa v Správach RTVS venoval Erik Vrábeľ:

Aj Okresný úrad, ktorý výnimku udelil priznáva, že výstavba tunelov môže výrazne ovplyvniť režim podzemných vôd. Prečo potom udelili výnimku, sme sa pýtali rezortu vnútra.

„Budú vykonané všetky primerané technické opatrenia na zabránenie zhoršovania stavu vodných útvarov počas výstavby diela a následne počas prevádzky diela,“ zaznelo v stanovisku ministerstva vnútra SR.

„Bola uvedená výnimka bez posúdenia. V celom rozhodnutí, ktoré má 74 strán nie je jeden údaj o zmene daného vodného útvaru ktorý je pred výstavbou a po výstavbe,“ vyhlásil hydrológ a vodohospodár Vladimír Mosný.

Samosprávy sa voči rozhodnutiu odvolali

Diaľničiari tvrdia, že dali vypracovať inžiniersko-geologický a tiež hydrogeologický prieskum, ktorý mapoval podzemné vody.

„Následne bolo navrhnuté technické riešenie a konkrétne opatrenia aby sa zabránilo drenážnemu účinku v tuneloch,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.

„Chápeme, že miestni obyvatelia a starostovia majú isté obavy, ale v tomto prípade sme presvedčení, že nie sú opodstatnené. Zo skúseností vieme, že súčasné technológie umožňujú budovať tunely bez ohrozenia podzemných vôd,“ uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.

Aktivisti a samosprávy sa voči rozhodnutiu Okresného úradu odvolali. Zaoberať sa tým bude ministerstvo životného prostredia. Rezort však pre RTVS uviedol, že tunel predstavoval vhodnejší variant ku krajine a samotnej prírode.

Kým ťažké stroje začnú s budovaním D1, môžu prejsť mesiac, ba až roky. ministerstvo dopravy zatiaľ termín začiatku výstavby povedať nevie. Záleží to od rýchlosti ďalšej prípravy a tiež samotného verejného obstarávania.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny