Dopravu v Nemecku opäť ochromil štrajk. K zamestnancom železníc sa pridal aj pozemný personál leteckej spoločnosti Lufthansa. Oba sektory žiadajú vyššie mzdy. Odborári avizujú celú sériu protestných akcií. Analytici upozorňujú na dôsledky pre nemeckú ekonomiku.
Štrajk rušňovodičov potrvá symbolických 35 hodín. „Žiadame znížiť počet hodín pracovného týždňa z 38 na 35, zároveň žiadame vyššie mzdy,“ priblížil šéf odborovej organizácie rušňovodičov GDL Claus Weselsky.
Ďalšie protestné akcie budú odborári ohlasovať na poslednú chvíľu. Môže sa teda stať, že verejnosť sa o budúcich štrajkoch dozvie len pár hodín pred ich začiatkom.
Odboroví predáci a vedenie spoločností si medzitým odkazujú prostredníctvom médií. „Lufthansa ohlásila rekordné zisky vo výške viac ako 2,5 miliardy eur. Nerozumieme, prečo by teda zamestnanci mali naďalej zarábať trinásť eur na hodinu,“ povedal hovorca odborovej organizácie Verdi Marvin Reschinsky.
„Odborovej organizácii Verdi sme už viackrát vyšli v ústrety. Oni sa ale nesnažia nájsť spoločné riešenie. Ich postojom škodia viacerým,“ uviedol hovorca leteckej spoločnosti Lufthansa Michael Niggemann.
Protestom v Nemecku sa v relácii RTVS Svet :24 venovala redaktorka Klaudia Mikolášová:
Dosah na ekonomiku
Okrem cestujúcich majú štrajky v doprave negatívny dosah aj na ekonomiku. „Stávka rušňovodičov na železnici vyjde ekonomiku nemeckú na zhruba 100 miliónov eur denne čo sa týka straty na HDP. Pokiaľ by sa stávkovalo v tomto rozsahu pol roka, bude to mať už devastačný účinok na výkon nemeckej ekonomiky,“ povedal hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Pocítilo by to aj zahraničie. „Pokiaľ by mali stávky pokračovať, dá sa očakávať stagnujúci rast ekonomiky a taktiež rast inflácie. To sa podpíše aj na celkovej ekonomike eurozóny a na výkone ekonomiky ČR alebo SR, ktoré sú na tej nemeckej ekonomike závislé,“ vysvetlil obchodník na finančných trhoch XTB Tomáš Cverna.
Ďalšie kolo rokovaní s odborármi je naplánované na budúci týždeň.