Hotelieri žiadajú jasné pravidlá pri udeľovaní počtu hviezdičiek. V súčasnosti pre nich nie sú záväzné. Môže sa tak stať, že hosť, ktorý očakáva služby štvorhviezdičkového hotela, bude sklamaný.
Jeden z hotelov v Bratislave má štyri hviezdičky. Prideliť si takýto počet však môže aj hotel, ktorý neposkytuje rovnaké služby. Nikto to nekontroluje. Systém nefunguje už tri roky. V Česku či v Maďarsku áno.
„Je to jednotný systém klasifikácie. To znamená, že pre všetky krajiny, ktoré implementujú tento systém Hotels Stars Union, teda ako keby systém prideľovania hviezdičiek,“ povedal generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Martin Novotný.
Problematike klasifikácie hotelov sa v Správach RTVS venovali redaktori Erik Vrábel a Oliver Remiaš:
Hotelieri a ministerstvo cestovného ruchu a športu sa dohodli na opätovnom zavedení pravidiel. „Principiálne ide o to, aby vedel, akú úroveň služieb môže očakávať v štvorhviezde na Slovensku verzus v Rakúsku, Nemecku, Taliansku, Španielsku, Grécku a podobne,“ ozrejmil Novotný.
Ministerstvo zatiaľ nevie, ako bude systém vyzerať. „Či to bude celoplošne formou vyhlášky a bude to záväzné pre všetkých, dnes sa bavíme o tom, hlavne teda, aký okruh ubytovateľov to má pokryť,“ poznamenal štátny tajomník ministerstva cestovného ruchu a športu Marek Harbuľák (SNS).
Okrem hotelov máme na Slovensku aj množstvo penziónov. Obľúbené je aj prenajímanie súkromných apartmánov. Zatiaľ nie je jasné, či budú nové pravidlá platiť aj pre nich.
Riaditeľka bratislavského hotela Petra Ďurčeková iniciatívu víta. Nemyslí si však, že by aktuálnu situáciu na Slovensku hotelieri zneužívali. Bolo by to pre nich riziko.
„Je veľmi dôležité, aby sa to minimálne v rámci Európy zjednotilo, aby zákazník naozaj vedel, keď ide do päťhviezdičkového hotela, čo má očakávať,“ uviedla Ďurčeková.
Zaviesť takýto systém by ministerstvo chcelo stihnúť do budúceho roka. Vtedy začnú platiť nové medzinárodné štandardy. Prehodnocujú sa každých päť rokov.