Pokus o usmrtenie predsedu vlády SR Roberta Fica vyvolal bezprostredne po útoku v online priestore ďalšiu vlnu nenávisti a toxicity. Toxicita komentárov pod príspevkami médií a verejných inštitúcií sa zvýšila až o 60 percent.
Pre porovnanie, počas nedávnych prezidentských volieb mediálne spoločnosti na Slovensku zaznamenali najväčší nárast spracovaných komentárov v histórii ich fungovania. Miera toxicity online diskusie bola vtedy vyše 13 percent. Informuje o tom slovenský startup ELV.AI.
Zvýšenú mieru nenávistných prejavov v online priestore potvrdil aj riaditeľ Rady pre mediálne služby Martin Dorociak v rozhovore pre RTVS.
„Rada pre mediálne služby sa môže venovať nelegálnemu obsahu, na čo má aj nástroje. Pomocou nich môže rozhodnúť, že daná platforma je povinná takýto obsah stiahnuť,“ vysvetlil Dorociak.
Komunikujú aj s platformami
Mimo toho však rada komunikuje s platformami aj cez tzv. „eskalačné kanály“, ktoré sa zameriavajú na obsah, ktorý nie je nelegálny, ale je nenávistný.
„To sa dialo aj v tomto prípade. Okamžite po incidente sme spustili interný krízový protokol, ktorým sa riadime pri výnimočnej situácii. Začal okamžite prebiehať monitoring zameraný na naratívy a obsahy, ktoré sa týkajú tejto udalosti,“ povedal riaditeľ Rady pre mediálne služby Martin Dorociak.
Aj samotné platformy spustili svoje krízové protokoly. „Spoločnosť Meta, pod ktorú patrí Facebook a Instagram, alokovala ihneď zvýšený počet moderátorov obsahu,“ doplnil.
Martin Dorociak tvrdí, že všetky platformy majú vyhradené tímy, ktoré komunikujú s Radou pre mediálne služby. „Po niekoľkých desiatkach minút po tejto udalosti prebiehala spoločná komunikácia o tom, ako budeme spoločne postupovať,“ uzavrel.