Na hlavný obsah

Nové električky v Košiciach nebudú, namiesto toho modernizujú staré. Niektorí mestskí poslanci to kritizujú

Vyhlásiť chce aj súťaž na lacnejšie jednosmerné električky.

Nové električky v Košiciach nebudú, namiesto toho modernizujú staré. Niektorí mestskí poslanci to kritizujú
Električka typu KT8D5, ktorú chcú v Košiciach repasovať. Foto: RTVS

Namiesto kúpy nových, oprava starých. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) chce z eurofondov repasovať električky. Kritici zámeru by na koľajniciach radi videli moderné vozidlá. Deväť takýchto kusov chce Košický dopravný podnik chce zmodernizovať deväť električiek s označením KT8D5 vložením strednej nízkopodlažnej časti.

„Samozrejme, zmení sa celý interiér, všetky sedačky pre cestujúcich, rovnako ako aj podlahy a okná. Zmenia sa kabíny vodičov a osadíme aj klimatizáciu,“ priblížil generálny riaditeľ DPMK Roman Danko.

Modernizácii starých električiek v Košiciach sa v reportáži v relácii Správy RTVS z regiónov venoval redaktor Ondrej Behún:

Takýto spôsob modernizácie vozového parku sa nepozdáva niektorým mestským poslancom. Na košických koľajniciach by radšej videli nové vozidlá. Obzvlášť po nevydarených súťažiach na nové električky z eurofondov z posledných rokov.

„DPMK za posledných päť rokov nedokáže úspešne ukončiť verejné obstarávanie. Prišli sme aj o eurofondy zo starého programovacieho obdobia, ktoré sme mohli využiť podobne ako iné mestá,“ povedal košický poslanec Ladislav Lörinc.

Električky už modernizovali

Podobnou rekonštrukciou prešlo deväť električiek tohto typu už aj medzi rokmi 2003 až 2009. Košičanov vozia dodnes.

„Samozrejme, nakúpiť nové vozidlá je omnoho zaujímavejšie a výhodnejšie pre mestá ako repasovať staré vozidlá. Pokiaľ, samozrejme, benefit nie je výrazná finančná úspora,“ myslí si dopravný analytik Tomáš Burger.

Jedna z modernizovaných električiek v Košiciach.
Jedna z modernizovaných električiek v Košiciach.

„Keď hovoríme o modernizácii v hodnote zhruba 1,6 milióna eur za kus verzus štyri milióny nové vozidlo, tak to jednoducho nedáva zmysel,“ skonštatoval Roman Danko. „Vnímam to ako slabú náplasť na to, že nemáme stroje,“ podotkol Ladislav Lörinc.

Súťaž na lacnejšie električky

Dopravný podnik argumentuje aj tým, že drahšie obojsmerné vozidlá nevyhnutne nepotrebuje. Vyhlásiť chce aj súťaž na nové, lacnejšie jednosmerné električky. „Celá táto modernizácia sa robí práve kvôli tomu, aby sme následne hneď vypísali súťaž na nové jednosmerné električky,“ povedal Roman Danko.

Staršie električky tohto typu modernizuje zo svojich vlastných zdrojov aj dopravný podnik Prahy.

Električka v českom hlavnom meste Praha.
Električka v českom hlavnom meste Praha.Foto: RTVS

Tvrdí, že tento postup je preň efektívny a zmysluplný. „Pretože nákup nových obojsmerných električiek dĺžky minimálne 30 metrov by sa pohyboval zhruba na trojnásobku nákladov za modernizáciu,“ dodal vedúci odboru komunikácie Dopravného podniku Praha Daniel Šabík.

Treba však dodať, že v metropole Česka pribúdajú aj nové električky, kým posledná nová električka prišla do Košíc v roku 2018.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny