Klienti Fio banky, českej banky, ktorá roky pôsobí na slovenskom trhu, prišli o peniaze. Uplynulý týždeň sa stala banka terčom kybernetického útoku. Slováci mali problémy s prihlásením sa do svojho internetového či mobilného konta niekoľko dní. Mnohí však hovoria, že im z účtu zmizli tisícky eur. Banka tvrdí, že útok sa financií klientov dotknúť nemal.
Kristína Zelovičová je klientka Fio banky štyri roky. Ako tvrdí, doteraz problém s bankou nemala.
„Keď som sa snažila prihlásiť na ten web, podarilo sa mi prihlásiť až na tretí pokus. Môj internetbanking mám štandardne chránený autorizačným kódom, ktorý mi príde ako SMS. Ten prišiel, zadala som ho, a zistila som, že mám 20 eur na účte a že 1 300 euro bolo jednotným prevodom, akoby poslaných v rámci európskej platby,“ vysvetlila.
Kyberútoku, ktorý zasiahol Fio banku a chýbajúcim peniazom klientom sa v reportáži v relácii Správy RTVS z regiónov venovali redaktori Martin Do a Silvester Roštár:
Rovnakým spôsobom zmizlo tisíc eur z účtu Adriáne zo Žiliny. „Išlo o okamžitú platbu, ktorá išla do zahraničia. V banke sme spísali reklamačný protokol a žiadosť o mylnú platbu, s ktorou som nebola úplne stotožnená. Nejedná sa o mylnú platbu,“ povedala.
Banka na sociálnej sieti informovala, že čelí kybernetickému útoku. Tvrdila však, že financie klientov v ohrození nie sú. Následne nám zaslala stanovisko. Nevylučuje, že klienti sa stali obeťou podvodníkov a terčom phishingu.
„Klienti sa môžu stretnúť s podvodnými mailami, podvodnými SMS, hovormi alebo falošnými odkazmi rôzne po internete. Zisťujeme všetky okolnosti, či klient sám niekomu neposkytol svoje prihlasovanie údaje, pretože sa do bankovníctva nehlásil cez naše zabezpečené stránky. Vieme o klientoch, ktorí na nejakú formu podvodu naleteli,“ uviedol hovorca Fio banky Jakub Heřmánek.
Obrátili sa na políciu
Nešťastné Slovenky sú si isté, že pri prihlasovaní postupovali rovnako, ako vždy predtým. A stoja si za tým, že využili správny web banky. Keď mnohým peniaze z účtu zmizli, obrátili sa na políciu.
„Na polícii som zistila, že týchto prípadov je viac a ľudia prišli o väčšie peniaze,“ uviedla klientka banky.
„V prípade, že sa stala chyba na strane banky, bankové systémy boli inak hacknuté, v takomto prípade je možné, že banka pristúpi k refundácii prostriedkov. To záleží od konkrétnej banky,“ skonštatoval šéf informačnej bezpečnosti z Aliter Technologies Michal Srnec.
„Ja som nepochybila. Budem robiť všetko preto, aby sa tie peniaze mne, ale aj tým ostatným, ktorí verím, že budú bojovať rovnako ako ja, vrátia,“ dodala klientka Kristína Zelovičová.