Na hlavný obsah

Britská spoločnosť ohúrila svet. Vyvinula bezemisné palivo budúcnosti, mohlo by sa dostať aj k bežným ľuďom

Testujú ho aj pretekári F1.

Britská spoločnosť ohúrila svet. Vyvinula bezemisné palivo budúcnosti, mohlo by sa dostať aj k bežným ľuďom
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Syntetický benzín či nafta vyrobená netradične, len zo vzduchu a vody. Britská inovatívna spoločnosť vyvinula bezemisné palivo pre bežné spaľovacie motory. Teraz v spolupráci so švajčiarskym tímom F1 ZAUBER ho začali skúšať aj pre náročné motory pretekárskych formúl.

Pozor, tu nejde o vodík. Je to úplne nové palivo, ktoré spoločnosť prvýkrát odskúšala pred rokom v testovacom lete malého súkromného lietadla a zožala medzinárodný obdiv.

„Ľudia hovorili, že ide o kúzlo. Že nechápu, čo sa nám podarilo – že vyrábame palivo len zo vzduchu, vody a elektriny. Ale naopak. Je to veľmi skutočné a naozaj nepotrebujeme iné materiály. Keď skončíme, palivo je takmer identické alebo dokonca lepšie ako existujúce fosílne palivo. A bude fungovať aj v bežných autách, vlakoch, aj lietadlách?“ uviedol vedecký riaditeľ spoločnosti Zero Nilay Shah.

Bezemisnému palivu sa v relácii Správy RTVS venoval redaktor Matúš Oparty:

Spolupráca s tímom F1

Úspech prilákal nových investorov a partnerov. Tím formuly F1 Sauber je prvý, ktorý so spoločnosťou nadviazal spoluprácu. Formula F1 sa zaviazala byť do roku 2030 uhlíkovo neutrálnou. Vďaka syntetickému palivu by sa jej to mohlo podariť.

„Formula 1 je svetoznáma tým, že je priekopníkom v inováciách a nových technológiách. Množstvo nových nápadov sa do bežných áut dostalo z F1. Som presvedčený, že tak to bude aj s ekologickým syntetickým palivom,“ pokračoval zakladateľ spoločnosti Zero Paddy Lowe.

Testovací jazdec F1 Zhou Guanyu je z nového paliva nadšený. Podotýka, ale že potrebujú zachovať silu a výkon, ktoré sú charakteristickým znakom tohto športu.

„Som rád, že môžem byť pri tvorení nového trendu a sledovať ako sa svet posúva – udržateľne a ekologicky. Musíme sa ale ubezpečiť, že toto palivo bude mať stabilný výkon za všetkých podmienok, aby netrpel celý šport. Skúšobné jazdy dopadli zatiaľ výborne,“ dodal pretekár.

Aj keď sú momentálne náklady na výrobu syntetického paliva tri až štyrikrát vyššie ako pri bežnom benzíne, vplyv na životné prostredie je minimálny. Spoločnosť preto verí, že čoskoro sa výroba rozbehne natoľko, aby výsledná cena klesla na prijateľnú výšku aj pre bežných motoristov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet