Na hlavný obsah

Celosvetový výpadok systémov už vraj vyriešili. Sprevádzkovanie služieb však ešte potrvá

Mnohé spoločnosti ochromil výpadok.

Celosvetový výpadok systémov už vraj vyriešili. Sprevádzkovanie služieb však ešte potrvá
Výpadok na medzinárodnom letisku v Los Angeles. Foto: TASR/AP

Šéf kyberbezpečnostnej firmy Crowdstrike George Kurtz sa v rozhovore odvysielanom americkou televíziou NBC News ospravedlnil za globálny výpadok počítačových systémov, ktorý spôsobila aktualizácia softvéru jeho spoločnosti na systémoch Windows od Microsoftu.

Rozsiahly výpadok systémov v piatok (19. 7.) narušil prevádzku bánk, leteckú dopravu či televízne vysielanie v mnohých krajinách sveta vrátane USA, Spojeného kráľovstva, Holandska, Španielska, Nemecka aj Austrálie. Informujú o tom agentúry AP a Reuters.

Problém, ktorý výpadok spôsobil, je už podľa neho vyriešený. Sprevádzkovanie všetkých systémov a služieb však môže u niektorých klientov ešte trvať, dodal.

„Hlboko sa ospravedlňujeme za dosahy, ktoré sme spôsobili zákazníkom, cestujúcim a všetkým, ktorých sa to dotklo, vrátane našich spoločností,“ povedal stanici.

Spoločnosť CrowdStrike, ktorá je považovaná za popredného svetového poskytovateľa systémov kybernetickej bezpečnosti, má zhruba 24-tisíc zákazníkov. Väčšinou ide o veľké spoločnosti a inštitúcie. Vyriešenie dosahov tak podľa Kurtza môže ešte trvať.

„Pri niektorých systémoch, ktoré sa jednoducho automaticky neobnovia, môže (obnovenie) nejaký čas trvať, ale našou úlohou je zabezpečiť, aby sa každý zákazník plne zotavil,“ dodal.

Microsoft, ktorý dôsledne trvá na tom, že celosvetové problémy spôsobila „tretia strana“, na svojom webe odporúča aj niekoľkonásobné reštartovanie zariadenia. „Môže byť potrebných niekoľko reštartov (bolo hlásených až 15), ale celková spätná väzba je taká, že reštarty sú v tejto fáze účinným krokom pri riešení problémov,“ píše Microsoft. 

Nejde o kybernetický útok

Server stanice BBC pripomína, že ide o reštartovanie „virtuálnych“ počítačov, teda takých zariadení, pri ktorých sa počítač nenachádza na rovnakom mieste ako obrazovka.

Kurtz už skôr na sieti X potvrdil, že výpadok je dôsledkom aktualizácie softvéru jeho firmy na počítačoch využívajúcich systém Windows od Microsoftu. Sieťou s operačnými systémami Linux a MacOS sa podľa Neho problém netýka.

„Nejde o bezpečnostný incident ani o kybernetický útok. Problém identifikovali, izolovali a nasadili opravu, „dodal.

Výpadky systémov od rána ohlásili viaceré letiská z celého sveta, ktoré mali problémy predovšetkým s odbavovaním cestujúcich. Vysielanie muselo prerušiť niektoré televízne stanice v Spojenom kráľovstve, Spojených štátoch či v Austrálii, vrátane MTV, Sky News alebo austrálskej ABC.

Problémy mali aj nemocnice v Británii a Nemecku. Austrálsky odborník na kyberbezpečnosť Troy Hunt na sieti X to označil za najrozsiahlejší IT výpadok v histórii.

Výpadky aj na Slovensku

Na Slovensku sa výpadok dotkol najmenej dvoch poisťovní aj jedného mobilného operátora. Informovali o tom na svojich stránkach na sociálnej sieti.

Allianz Slovenská poisťovňa uviedla, že jej call centrum, asistenčné služby ani webové služby nie sú k dispozícii. V reakcii tiež o 12.00 h zatvorila všetky svoje kancelárie aj centrá. Celosvetový výpadok online služieb zasiahol aj poisťovňu Generali Slovensko. Potvrdila to v príspevku, v ktorom uviedla, že situáciu intenzívne rieši.

Technické problémy ovplyvnili aj fungovanie operátora Telekom SK. Ako uviedol na sociálnej sieti, hovory, správy či dáta fungujú. Jej systémy však nedokážu prijímať požiadavky zákazníkov. Týka sa to predajní aj kontaktných liniek či žiadostí o aktivácie rôznych služieb.

Výpadku systémov sa v Správach venovala redaktorka Karolína Kučerová:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet