Na hlavný obsah

Na železniciach ukončili svoj život desiatky ľudí. Štatistiky ŽSR a NCZI ukazujú úplne iné čísla

ŽSR si za vlastnými štatistikami stoja.

Na železniciach ukončili svoj život desiatky ľudí. Štatistiky ŽSR a NCZI ukazujú úplne iné čísla
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Michal Svítok

Štatistiky samovrážd na slovenských železniciach, ktoré majú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa nezhodujú s oficiálnymi štatistikami Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI). Rozdiel je viac ako dvojnásobný.

ŽSR si za vlastnými štatistikami stoja. NCZI tvrdí, že preberá dáta z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Hovorkyňa úradu Monika Beťková priznala, že nesúlad medzi štatistikami je možný, no nie v celkovom počte usmrtených ľudí. ÚDZS podľa nej úmyselnosť činu neposudzuje.

Z porovnania dát inštitúcií vyplýva, že NCZI registruje 33 prípadov samovraždy skočením alebo ľahnutím si pred pohybujúci sa predmet. Podľa ŽSR iba na železnici v minulom roku svoj život ukončilo 70 osôb.

Hovorkyňa NCZI Alena Krčová uviedla, že zber údajov o samovraždách a pokusoch o samovraždu je zabezpečený na základe hlásení. Potvrdenie, že ide o samovraždu, stanovuje na základe pitvy pracovisko súdneho lekárstva ÚDZS.

„Navyše, štatistika NCZI je oficiálnou štatistikou pre ukazovateľ počtu dokonaných a potvrdených samovrážd,“ dodala Krčová. Hovorkyňa ÚDZS Monika Beťková potvrdila, že NCZI vychádza z dát úradu.

Nesúlad je možný

Beťková priznala, že nesúlad medzi štatistikami je možný. Tvrdí však, že je iba vo vykazovaní príčiny, nie v otázke počtu ľudí, ktorí na železnici stratili život. Odmietla, že by nesúlad znamenal, že oficiálne štatistiky vykazujú len polovicu úmrtí na železnici.

Úrad podľa nej pri posudzovaní príčiny smrti postupuje podľa aktuálne platnej klasifikácie chorôb. Väčšinu prípadov vykazuje ako poranenie chodca pri dopravnej nehode.

„ÚDZS v rámci svojej činnosti neposudzuje, či išlo o samovraždu. Úlohou ÚDZS je zisťovať príčinu smrti zomrelej osoby, navyše samovražda je termín právnický a nie medicínsky,“ uviedla Beťková s tým, že ÚDZS nemá v čase pitvy ani po nej dostatok informácií, aby vyhodnotil, či v konkrétnom prípade išlo o samovraždu alebo nie.

V mnohých prípadoch to podľa nej nerobia ani znalci. Je to úlohou polície, uviedla. „ÚDZS uzavrie prípad ako V05, Poranenie chodca pri zrážke s vlakom, ale Železničná polícia SR uzavrie prípad ako samovraždu, čo v konečnom dôsledku nie je vo vzájomnom rozpore,“ dodala.

Železničiari svoje štatistiky podľa hovorkyne ŽSR Vladimíry Bahýlovej nenadhodnocujú. „Práve naopak, snažíme sa prijímať také opatrenia, aby boli tieto počty čo najnižšie,“ uviedla.

Železnice dáta zbierajú priamo od vlakového personálu. Po zrážke vlaku s osobou polícia zisťuje, či došlo ku zavineniu inou osobou. Ako Bahýlová uviedla, v prípade, že také zavinenie polícia vylúči, trestné konanie zastaví a vyšetrovateľ ŽSR udalosť klasifikuje ako nešťastnú náhodu alebo samovraždu. Robí tak podľa železníc na základe výpovede svedka. Zväčša samotného rušňovodiča.

„Ak teda rušňovodič uvedie, že napríklad osoba čakala v kríkoch a tesne pred vlakom sa postavila do koľaje, alebo si ľahla do koľajiska, udalosť je kategorizovaná podľa zranení ako samovražda alebo pokus o samovraždu,“ vysvetlila hovorkyňa.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko