Spoločnosť Google si v rozpore so zákonom udržuje monopol na poli internetového vyhľadávania, čím potláča konkurenciu a bráni inováciám. Podľa svetových agentúr to v utorok (6. 8.) uviedol súd v americkom Washingtone.
Podľa agentúry AP ide o prelomové rozhodnutie, ktoré môže zmeniť podobu internetu. Google sa proti verdiktu odvolá.
Široko očakávaný verdikt, ktorý vyniesol sudca amerického okresného súdu Amit Mehta, prichádza takmer rok od začatia súdneho procesu, v ktorom proti Googlu stojí americké ministerstvo spravodlivosti. Podľa AP ide o najväčší protimonopolný spor v Spojených štátoch za posledné štvrťstoročie.
Google je monopolista a koná ako monopolista
„Po dôkladnom zvážení a posúdení svedeckých výpovedí a dôkazov dospel súd k nasledujúcemu záveru: Google je monopolista a koná ako monopolista, aby si udržal svoj monopol,“ citovala AP z 277-stranového rozhodnutia sudcu Mehty.
Ten tiež uviedol, že dominancia Googlu v oblasti internetového vyhľadávania je dôkazom svedčiacim o jeho monopole.
Google „má 89,2-percentný podiel na trhu všeobecných vyhľadávacích služieb, ktorý na mobilných zariadeniach dosahuje až 94,9 percenta,“ uvádza sa v rozhodnutí.
Google sa bráni
Pre spoločnosť Google a jej materskú spoločnosť Alphabet predstavuje verdikt zásadný neúspech. Vytrvalo totiž tvrdila, že jej obľuba pramení z obrovského záujmu užívateľov používať jej vyhľadávač, ktorý je tak dobrý v tom, na čo je určený, že sa stal synonymom pre internetové vyhľadávanie, pripomenula AP.
Prezident pre globálne záležitosti v spoločnostiach Google a Alphabet Kent Walker uviedol, že sa spoločnosť proti záverom súdu plánuje odvolať.
„Toto víťazstvo nad spoločnosťou Google je historickým úspechom amerického ľudu,“ uviedol americký minister spravodlivosti Merrick Garland.
„Žiadna spoločnosť – bez ohľadu na to, aká je veľká alebo vplyvná – nestojí nad zákonom. Ministerstvo spravodlivosti bude aj naďalej dôrazne presadzovať naše protimonopolné zákony,“ dodal.
Garlandov úrad argumentoval tým, že sa Google snažil uzavrieť dohody s mobilnými operátormi, aby získal silné východiskové pozície v smartfónoch a ovládol v nich vyhľadávanie.
Tvrdí tiež, že spoločnosť platila desať miliárd dolárov (asi 9,12 miliardy eur) ročne operátorom, ako napr. AT&T, či výrobcom zariadení, ako Apple, a výrobcom prehliadačov, ako Mozilla, aby sa zbavil konkurentov a udržal si podiel na trhu s vyhľadávačmi.