Britská letecká spoločnosť British Airways od októbra prestane lietať do Pekingu. Pre zákaz využívať ruský vzdušný priestor musia totiž voliť dlhšie trasy. To jej ponuku letov neúmerne predražuje. K podobnému kroku už sa rozhodli aj niektoré ďalšie západné aerolinky.
Pre vzájomné sankcie zavedené po začiatku ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 totiž nemôžu vstúpiť do ruského vzdušného priestoru. Naopak, čínske letecké spoločnosti cez Rusko lietať môžu, čo im dáva konkurenčnú výhodu. Uviedla to BBC.
Keď vlajkový britský letecký dopravca ponuku letov do Číny po pandémii ochorenia COVID-19 vlani obnovil, manažment priznal, že trasa z londýnskeho letiska Heathrow do Pekingu je pre firmu jednou z najdôležitejších.
Minulý mesiac však finančný riaditeľ materskej spoločnosti IAG Nicholas Cadbury investorom povedal, že British Airways v Číne čelí slabému dopytu.
Britský prepravca teraz hovorí, že lety do Pekingu pozastaví až do novembra budúceho roka, ďalej sa uvidí. Medzitým bude naďalej preskúmavať ponuku letov. Podnik zruší aj jeden z dvoch letov, ktoré denne zabezpečuje na trase do Hongkongu. Lety do Šanghaja ale zachová.
Letecká doprava medzi Európou a Čínou sa od pandémie pomaly zotavuje, väčšinu trhu ale zaberajú čínski dopravcovia.
Strata záujmu
Britské aerolinky Virgin Atlantic v júni tiež oznámili, že od októbra majú v pláne zrušiť lety zo Šanghaja, svojej jedinej destinácie v Číne.
„Úplne zásadné problémy a zložitosti na tejto trase prispeli ku komerčnému rozhodnutiu lety do Šanghaja pozastaviť,“ uviedla firma. Doba letu bola proti drezu podľa nej asi o hodinu dlhšia na ceste do Šanghaja a zhruba o dve hodiny dlhšia na spiatočnej ceste do Londýna.
Agentúra Reuters napísala, že zahraničné letecké spoločnosti strácajú o Čínu záujem, pretože čínske aerolinky expandujú na zahraničné trhy. Ukazujú to čerstvé štatistiky, podľa ktorých odrádza zahraničných dopravcov všeobecne slabší dopyt po cestovaní do Číny.
Nemožnosť lietať cez Rusko aerolinkám zvyšuje náklady na palivo aj na personál. Zahraničné aerolinky, na čele s tými západnými, ako je British Airways alebo austrálska spoločnosť Qantas Airways, teraz ponuku letov obmedzujú alebo sa rozhodli ju po pandémii už neobnoviť.
Čínski dopravcovia vo výhode
Podiel čínskych leteckých dopravcov, ktorí na medzinárodných trasách zabezpečujú lety medzi Čínou a ostatnými krajinami, je teraz vyšší ako pred pandémiou a ďalej sa zvyšuje.
Od začiatku vojny na Ukrajine vo februári 2022 čínski dopravcovia pokračovali v kratších severných trasách do Európy a Severnej Ameriky cez rozsiahly vzdušný priestor nad Ruskom.
Naproti tomu leteckým spoločnostiam v Európe, USA a ďalších krajinách Moskva prelety zakázala, prípadne sa aerolínie samy rozhodli cez Rusko z bezpečnostných dôvodov nelietať. Podobne ruské aerolínie nemôžu do krajín EÚ.
„Čínski dopravcovia majú zvyčajne až o 30 percent nižšie náklady ako ich medzinárodní rivali,“ povedal hlavný analytik spoločnosti OAG John Grant. „Čínske aerolínie zúfalo túžia po tvrdých menách, a tak sa pustili do rozsiahlej expanzie,“ dodal.