Viaceré letecké spoločnosti pre napätie na Blízkom východe predĺžili pozastavenie letov do niektorých destinácií. Nad iránskym a irackým územím nebude lietať spoločnosť Lufthansa do budúcej stredy (21. 8.), Air France či nízkonákladová Transavia do zajtra (14. 8.). Obchádzka zaťaží vzdušný priestor inde a predĺži lety do viacerých destinácií.
Leteckú dopravu na Blízkom východe už upravili viaceré letecké spoločnosti, napríklad francúzske aerolinky Air France, holandská KLM, talianske Ita Airways, nemecká Lufthansa, fínska národná letecká spoločnosť Finnair, španielska nízkonákladovka Vueling aj americké letecké spoločnosti.
Benedikt Badánik z Katedry leteckej dopravy na Žilinskej univerzite sumarizuje, že obmedzenia majú rôznu dobu trvania.
„Niektoré letecké spoločnosti pozastavili lety len krátkodobo, napríklad grécka letecká spoločnosť Aegean do nedele či Air Baltic do pondelka. Ale potom máme aj dlhodobé pozastavenia, napríklad holandská KLM nebude lietať na Blízky východ až do 26. októbra, holandská Transavia až do marca 2025,“ priblížil Badánik.
Medzipristátia aj menej času na prestup
Odborník na cestovný ruch z denníka Új Szó Laci Szabó upozorňuje, že obmedzenie sa dotkne aj destinácií, ktoré nesmerujú priamo do Tel Avivu, Teheránu, Bejrútu, Ammánu či Arbílu.
„Letecké spoločnosti ako Qatar či Etihad, ktoré majú lety cez Dauhu, Dubaj, Abú Zabí, museli presmerovať niektoré lety cez Egypt a Saudskú Arábiu. Čo znamená, že cesta z Viedne do Dauhy bude dlhšia asi o 30 minút,“ upozornil Szabó.
Szabó spresnil, že Jordánsko vyzvalo letecké spoločnosti, aby pre očakávané preplnenie vzdušného priestoru natankovali viac paliva.
„Niektoré letecké spoločnosti musia dať do cesty aj medzipristátie. Napríklad austrálska letecká spoločnosť Qantas medzi Perthom a Londýnom musí mať medzipristátie v Singapure. Musia ešte raz natankovať, aby to bolo bezpečné,“ ozrejmil Szabó.
Predĺženie letov sa podľa odborníka dotkne aj pasažierov transferových letov, ktorým tak ostane menej času na prestup. S väčšou rezervou by mali rátať aj pri prvotnom odbavovaní a namiesto zvyčajného dvojhodinového predstihu na letisku Szabó odporúča ešte dlhšiu časovú rezervu.