Na hlavný obsah

Regulácia bilbordov je v nedohľadne. Samosprávy nad nimi stratia kontrolu

Mestá sa snažia s prevádzkovateľmi reklamných pútačov dohodnúť.

Regulácia bilbordov je v nedohľadne. Samosprávy nad nimi stratia kontrolu
Bilbordy v Bratislave. Foto: STVR

Samosprávy stratia kontrolu nad bilbordmi. Upozornili na to starostovia štyroch bratislavských mestských častí. Tvrdia, že pripravované zmeny v stavebnej legislatíve im znemožnia zrušiť nelegálne reklamné plochy.

Mnohých reklamných pútačov by sa mestské časti najradšej zbavili, nespĺňajú totiž vyhlášku. Namiesto toho, aby nový stavebný zákon túto situáciu uľahčoval, podľa obcí ju naopak sťažuje.

Regulácii bilbordov sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:

„Dnes sú reklamné stavby definované ako dočasné a ich povolenie môže trvať maximálne tri roky. Nová legislatíva ruší takúto definíciu reklamných stavieb, a tie prestávajú byť dočasné,“ hovorí starosta mestskej časti Bratislava Nové Mesto Matúš Čupka.

Samosprávy navyše rátali s úpravou zákona, ktorá mala skrátiť stavebné povolenie aj pre staršie reklamné pútače. Tie majú povolenie stáť na pozemkoch aj desiatky rokov. Takáto úprava ale v najnovšej novele zákona nie je.

Územný plán

„Ak by prešiel tento nový zákon, nemáme páku, ako sa tých stavieb zbaviť. Pričom upozorňujeme na to, že z povahy stavieb, ako sú konštruované, je to montovaná konštrukcia, je to zjavne dočasná stavba, ktorá sa dá rozobrať a odniesť,“ upozorňuje starosta mestskej časti Bratislava – Lamač Igor Polakovič.

Zástupca reklamných spoločností upozorňuje, že ak sa chcú mestá zbaviť prebytočných reklamných plôch, môžu použiť územný plán.

„Reklamné stavby nikdy neboli trvalými stavbami a takéto tvrdenie vyplýva z nepochopenia starej aj novej legislatívy. V súčasnej dobe ako aj v predkladanej legislatíve je celá škála možností odstraňovania čiernych stavieb. Samotná Asociácia vonkajšej reklamy koná a v spolupráci s mestami odstránila vyše tisíc takýchto stavieb,“ tvrdí Asociácia vonkajšej reklamy v stanovisku.

Mestá sa snažia s prevádzkovateľmi reklamných pútačov dohodnúť. Napríklad ako Žilina. Ministerstvo dopravy, ktoré zákon pripravuje, reagovalo, že sa pripomienkami obcí bude zaoberať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko