Na hlavný obsah

Kým deviatakom uškodilo, maturantom prospelo: Ako ovplyvnilo online vyučovanie výsledky a psychiku detí?

Podľa odborníkov zanechalo väčšie škody na psychike detí, ako na známkach.

Kým deviatakom uškodilo, maturantom prospelo: Ako ovplyvnilo online vyučovanie výsledky a psychiku detí?
Pandémia sa podpísala na študijných výsledkoch, aj na psychickom stave detí. Foto: STVR

Online vzdelávanie počas pandémie sa nepriaznivo podpísalo najmä na výsledkoch deviatakov. Ukázalo to Testovanie 9. Analýza ministerstva školstva hovorí, že online vyučovanie naopak prospelo maturantom, ktorí robili skúšku z angličtiny.

Podľa odborníkov však zatvorené školy zanechali väčšie škody na duševnom zdraví detí, ako na známkach.

Cez počítač sa počas pandémie deti učili asi dva roky. Školy zatvárali hygienici postupne. Najčastejšie v žilinskom kraji.

Vplyvu online vzdelávania počas pandémie na výsledky a psychiku detí sa v Správach venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:

„My sme mali veľmi často zatvorenú školu. Stále to bolo komplikované, pretože padali servery, deti sa nevedeli pripojiť, niektorí to zneužívali, najmä tí starší,“ priblížila riaditeľka základnej školy (ZŠ) V. Javorku v Žiline Jana Popluhárová Čellárová.

Deti stratili chuť do učenia

Online vzdelávanie sa podpísalo na známkach žiakov. Deti totiž počas toho, ako boli doma a nemali režim, stratili chuť do učenia. „Nanovo sme museli všetko vystavať. Deti sa učili určitým situáciám, ako ich zvládať,“ dodala.

„Na našej škole sme predtým nikdy nemali štvorky, teraz je to hlave v tých vyšších ročníkoch bežná vec. Nech učiteľ urobí čokoľvek, dieťa nemá záujem sa vzdelávať,“ povedala riaditeľka ZŠ s materskou školou na bratislavskej Dubovej ulici Eva Dubeňová.

Tridsaťosem percent učiteľov si myslí, že online vyučovanie malo na výsledky žiakov negatívny vplyv, a zvyšných 62 percent tvrdí opak. Podľa analytikov sa zhoršili výsledky testovania deviatakov. Pri mladších žiakoch také medzery vďaka rodičom nie sú.

„Predsa len, keď rodič má pomáhať s matematikou deviatakom na základných školách, tak to môže byť naozaj náročné pre niektorých, zatiaľ čo pri mladších žiakoch je tam tá pomoc rodiča,“ vysvetlil analytik Inštitútu vzdelávacej politiky ministerstva školstva Ondrej Škvarenina.

Čím ďalej, tým viac sa prehlbujú nerovnosti žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a detí rodičov s nižším vzdelaním. „Tie nerovnosti sú zásadné. Ale zvyšujú sa už od roku 2016, čo naznačuje, že aj za prepadom vedomostí nemusí byť vždy iba pandémia,“ dodal Škvarenina.

Problémy s duševným zdravím žiakov

Väčšie problémy majú žiaci s duševným zdravím a socializáciou. U niektorých pretrvávajú závislosti. Iní majú sklony k samovraždám. „Hlavne to vidíme na závislosti chlapcov na počítačoch. Vtedy sa to spustilo a u niektorých to pokračuje ďalej,“ povedala riaditeľka Dubeňová.

„Na naše linky pomoci sa ozývajú aj ozývali počas pandémie mladí ľudia, ktorí mali ťažkosti so sebapoškodzovaním. Bolo ich stále viac, teraz sú problémy s myšlienkami na ukončenie života a úzkosti, čo je veľký problém,“ priblížila psychologička IPčka Marta Marošová.

Deťom so zvládaním duševných problémov pomôžu odborníci. „Od školského roku 2024/2025 bude v školách na Slovensku pôsobiť 2 892 členov školského podporného tímu, čo je medziročný nárast o 1 535 úväzkov,“ priblížil rezort školstva.

V najbližších týždňoch dorazí do škôl aj počítačové vybavenie, ktoré mnohým počas pandémie chýbalo. Techniku by tak mali mať postupne všetky školy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko