Prechádzanie online videí zvyšuje pocit nudy, tvrdí štúdia kanadských vedcov z univerzity v Toronte, z ktorej citoval britský list The Guardian. Rýchle prepínanie spôsobuje väčšiu nudu, ako kontinuálne sledovanie jedného videa, tvrdia vedci.
Prechádzanie videí na sociálnych sieťach TikTok alebo YouTube môže byť neprehľadná záležitosť, kde sa medzi priemernými pokusmi o zábavu skrývajú internetové skvosty, píše The Guardian. Výskumníci však zistili, že prepínanie z videa na video alebo preskakovanie v tom istom videu ľudí v skutočnosti ešte viac nudí.
Hlavná autorka výskumu Katy Tamová z Univerzity v Toronte Scarborough uviedla, že nuda úzko súvisí s pozornosťou. „Keď ľudia neustále prepínajú medzi videami, prestávajú sa im naozaj venovať a stále hľadajú niečo zaujímavejšie. To môže viesť k zvýšeným pocitom nudy,“ uviedla Tamová.
„Potešenie často pramení z toho, že sa do videa ponoríme, a nie z toho, že ho prechádzame,“ uviedla hlavná autorka štúdie.
Vyplatí sa sústrediť
Výsledky sa zhodujú s inými štúdiami, uviedli vedci. Predchádzajúce výskumy naznačili, že zatiaľ čo úľava od nudy je pre ľudí hnacím motorom na používanie sociálnych médií alebo chytrých telefónov, zdá sa, že používanie týchto technológií tento pocit ešte zhoršuje.
Štúdia kanadských vedcov zverejnená vo vedeckom časopise, ktorý sa venuje experimentálnej psychológii (Journal of Experimental Psychology), skúmala 1 200 respondentov v rámci siedmich rôznych experimentov.
„Náš výskum ukazuje, že ľudia síce pretáčajú videá rýchlo dopredu alebo ich preskakujú, aby sa nenudili, ale v skutočnosti ich toto správanie môže ešte viac nudiť,“ povedala Tamová. „Rovnako ako v kine platíme za pohlcujúci zážitok, tak aj pri videách nám často prináša pôžitok to, keď sa do nich zahryzneme, a nie keď ich prelietame,“ pokračovala.
„Mohlo by sa vyplatiť venovať čas, kým stlačíte tlačidlo rýchleho pretáčania alebo video preskočíte, a nájsť spôsoby, ako sa pri sledovaní videí sústrediť,“ domnieva sa vedkyňa.