Samosprávy na Slovensku už roky žiadajú štát o možnosť vyberať pokuty za prekročenie rýchlosti. Obce by podľa vlastných slov dokázali efektívnejšie vyberať pokuty za prehrešky na ich cestách. Štát však vidí problém v nedostatku personálu na miestnych úradoch. Experti zase hovoria o zneužívaní radarov.
Obce a mestá už dlhodobo volajú po tom, aby meranie a pokutovanie prekročenej rýchlosti spadalo pod nich. Samosprávy však môžu vyberať pokuty len za nesprávne parkovanie.
„Vyvodzovanie subjektívnej zodpovednosti vodiča vozidla je časovo, personálne a finančne nákladné. Policajný zbor však nemá dostatočné personálne ani technické kapacity na riešenie všetkých deliktov v statickej doprave,“ informovalo ministerstvo vnútra na svojej webovej stránke.
Viac o možnosti vyberať pokuty samosprávou zisťoval v Aktuálne :24 redaktor Erik Adamson:
Zákon povoľuje samosprávam aj pokutovanie za rýchlosť. No táto legislatíva je však nejasná, a preto sa mestá a obce do projektu kúpy radarov nehrnú.
„Legislatíva je nejednoznačná. Nový zákon o obecnej polícii by výrazne prispel k zníženiu nehodovosti a k zvýšeniu celkovej bezpečnosti v cestnej premávke,“ podotkla hovorkyňa mesta Modra Zuzana Tichá.
Združenie miest a obcí tvrdí, že práve samosprávy by vedeli efektívne dohliadať na vodičov. Peniaze z pokút by putovali do miestneho rozpočtu.
„Keď bude jasné, taxatívne vymedzené, že mestská polícia má vo svojej pôsobnosti kontrolu dodržiavania maximálnej povoľnej rýchlosti, je oprávnená ju kontrolovať, vydávať sankcie. Sankcie sú príjmom miestnej samosprávy. Podobne ako to je v Čechách, bude to celé vyriešené,“ skonštatoval predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.
Štátna polícia je projektu otvorená
Štátna polícia s takouto transformáciou nemá problém. „Polícia je otvorená konštruktívnym diskusiám a víta každú aktivitu, ktorá môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a všetkých účastníkov cestnej premávky,“ reagoval hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek.
Skúsenosti zo susedných krajín ukazujú, že samosprávy vedia tento systém aj zneužiť. Známe sú prípady, keď mesto alebo obec schovali tabuľu so zmenou rýchlosti.
„Sú obce, kde preferujú v prvom rade bezpečnosť a dávajú to na takých miestach, kde treba ochraňovať chodcov, cyklistov atď., kde tá rýchlosť je nastavená úplne objektívne. A potom sú také mestá, kde sa snažia naplniť čo najviac rozpočet,“ zhodnotil dopravný analytik Jozef Drahovský.
Združenie miest a obcí Slovenska rokuje s vládou, aby zákon jasne stanovil, kto môže pokutovať rýchlosť v obciach. Podľa slov predsedu združenia Jozefa Božika by novela zákona o mestskej polícii mohla byť v parlamente už o pol roka.