Na internete koluje nová verzia známeho podvodu. Najnovšie sa podvodníci snažia vylákať od ľudí citlivé informácie za pomoci falošnej aplikácie bánk. Odborníci radia, ako sa nedať nachytať.
Takzvaný phishing sa začína obvykle ako SMS, email či telefonát od zdanlivo dôveryhodného zdroja. Ten vám môže tvrdiť, že treba doplniť informácie, či niečo urgentne zaplatiť. Najčastejšie na to slúži link na webovú stránku, ktorá je často veľmi presvedčivá.
„Bolo potrebné nainštalovať takzvanú webovú aplikáciu, ktorá vyzerá a pôsobí ako legitímna banková aplikácia. Ikonka a všetko ostatné pôsobí tak, ako by malo,“ opisuje výskumník firmy ESET Lukáš Štefanko.
Internetovému podvodu sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:
Nový druh útoku je podľa odborníka nebezpečnejší aj v tom, že sa zosnovateľom podarilo obísť bezpečnostné upozornenia. Tie majiteľov smartfónov obvykle varujú, aby zvážili inštaláciu akejkoľvek neznámej aplikácie. Jedinou ochranou je preto samotný užívateľ.
„Nech je ten podvod akýkoľvek, tak človek je vždy slabý článok. Jednotlivec musí urobiť tú dodatočnú akciu. Aj keby mi prišlo 10 SMS od podvodníkov, ja musím byť ten, čo na niečo ťukne, čo to potvrdí,“ zdôrazňuje redaktor Touch IT Michal Reiter.
Podvodníci využívajú nepozornosť
Pred nekalou činnosťou varujú aj samotné banky, či už za pomoci ich aplikácií, alebo na webových stránkach. Základom je uvedomiť si, že finančné domy vedia vaše prihlasovacie údaje. Nebudú si ich od vás znovu pýtať.
„Podvodníci často vyzývajú práve na to, že stratilo sa nám heslo, alebo je potrebné ho nejakým spôsobom aktualizovať. Takže zadajte nám ho celé na nejaké iné miesto, ako je štandardná prihlasovacia obrazovka,“ upozorňuje šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský.
Najdôležitejšie je uvedomiť si, že podvodníci využívajú našu nepozornosť. Dôležité je preto vyhľadať si oficiálne stránky firiem. Tam si môžeme overiť, či to, o čom sa vás podvodníci snažia presvedčiť, je pravda.