Deväť rokov po odhalení škandálu s manipulovaním škodlivých emisií v dieselových motoroch Volkswagenu sa začal proces s bývalým šéfom automobilky Martinom Winterkornom. Pre jeho zlý zdravotný stav začiatok pojednávania niekoľkokrát odložili. Podľa doterajšieho vyšetrovania sa manipulácia týka viac ako 11 miliónov vozidiel na celom svete.
Pred súdom v Braunschweigu stáli demonštranti, ktorí na transparentoch žiadali pre bývalého bossa Volkswagenu trest za mrežami namiesto vysokého výsluhového dôchodku. Sedemdesiatsedemročný Martin Winterkorn čelí obvineniu z obchodného a skupinového podvodu manipulácie na kapitálovom trhu a nepravdivého svedectva.
Kauze Dieselgate sa v Správach venoval redaktor Tibor Macák:
Bývalého šéfa Volkswagenu obvinili za účasť na emisnom škandále už v roku 2019, ale až teraz sa začalo prvé pojednávanie. Winterkorn stále popiera, že by o manipulovaní so škodlivými emisiami niečo vedel.
„Pravdepodobnosť, že vtedajší predseda predstavenstva Volkswagenu s takým vzťahom k technike mal aspoň tušenie o manipulovaní, je relatívne vysoká. To však musí zistiť súd. Volkswagen stála táto aféra straty vo výške niekoľkých miliárd eur,“ uviedol bývalý šéf frankfurtskej burzy Rüdiger von Rosen.
Škandál začal otriasať koncernom vo Wolfsburgu už v septembri 2015, keď americké regulačné úrady odkryli rozsiahlu manipuláciu s emisiami v dieselových autách Volkswagenu. Vozy boli vybavené nelegálnym softvérom, ktorý dokázal rozoznať, kedy sa vozidlo nachádza na emisnej kontrole za účelom zníženia emisií. Veľa poškodených vodičov podalo hromadnú žalobu.
„Myslím si, že je dobré, aby sa manažéri zodpovedali pred súdom. Som presvedčený o tom, že spoločnosť nemôže dovoliť, aby takéto veci zostali len tak nepotrestané,“ poznamenal žalobca v kauze Dieselgate.
Súd naplánoval až 89 dní pojednávania a jeho verdikt je možné očakávať až na budúci rok. Martinovi Winterkonovi hrozí trest odňatia slobody až do desať rokov.