Na hlavný obsah

Rezort dopravy chce urýchliť výstavbu tunela Višňové. Odborníci sa obávajú o jeho bezpečnosť

Namiesto betónu chcú na povrch vozovky použiť asfalt.

Rezort dopravy chce urýchliť výstavbu tunela Višňové. Odborníci sa obávajú o jeho bezpečnosť
Tunel Višňové. Foto: TASR

Ministerstvo dopravy chce urýchliť výstavbu tunela Višňové. V prevádzke mal byť už v roku 2019. Výstavba sa však skomplikovala. S dĺžkou takmer osem kilometrov by sa stal najdlhším tunelom Slovenska. Minister dopravy Jozef Ráž (Smer-SD) tvrdí, že by výstavbu urýchlilo, ak by bol povrch vozovky asfaltový. Odborníci sa toho obávajú.

Rezort dopravy chce urýchliť výstavbu tunela Višňové. Výkonný riaditeľ Zväzu výrobcov cementu Rudolf Mackovič sa obáva, že tak urobí zmenou povrchu cesty z betónu na asfalt. Bolo by to rýchlejšie, ale nebezpečnejšie. Asfalt je totiž na rozdiel od betónu horľavý.

„Posledný prípad, ktorý bol, pred tunelom Branisko sa zrazili nákladné vozidlá, ktoré začali horieť. Trvalo myslím osem až desať hodín, kým ich stihli uhasiť,“ ozrejmila odborníčka na konštrukcie vozoviek Andrea Zuzulová zo Slovenskej technickej Univerzity.

Výstavbe tunela Višňové sa v relácii Správy :24 venovali redaktori Natália Dvoranová a Martin Do:

„Zhoreli do tla. Ľudovo povedané, vpiekli sa nám do diaľnice. Situácia si vyžiadala odstránenie všetkých vrstiev vozovky, až po ložnú vrstvu,“ uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček.

„Správne by bolo nechať projekt tak, ako bol pôvodne. Pretože osemkilometrový tunel veľmi zaťažený nákladnými autami nie je vhodný pre povrch urobený z asfaltu,“ tvrdí Mackovič.

Bude asfalt alebo nebude asfalt?

Minister dopravy tvrdí, že o použití asfaltu zatiaľ diskutujú. „Dnes ešte nevieme povedať, či sme sa na tom dohodli, alebo nedohodli a aké skrátenie lehoty nám to prinesie. Betón je trvácnejší, zato asfalt nám umožní úsek otvoriť skôr. A pri situácii na Strečne je veľmi vhodné, aby sme to otvorili čím skôr,“ uviedol Ráž.

„Nie je pravda, že vozovka z hutnených asfaltových zmesí sa po krátkom čase znehodnotí. Výhoda oproti betónovej vozovke je, že v prípade poruchy je následná oprava niekoľkonásobne rýchlejšia,“ doplnil predseda Slovenskej asociácie pre asfaltové vozovky Marcel Baláž.

Ak by asfaltová zmes spĺňala medzinárodné štandardy, dopravný analytik Jozef Drahovský v takejto zmene nevidí problém. Chyba sa podľa neho stala už pri výstavbe tunela.

„Keď sa staval, sa robilo verejné obstarávanie – najhoršia kvalita za najmenšie peniaze. Samotná výstavba bola taká, že napríklad ostenie je úplne na hranicu nosnosti. Teraz sa tam objavil tektonický zlom,“ uviedol analytik.

Výstavba tunela Višňové sa začala v roku 2014. Pre komplikácie však mešká. Po novom má byť tunel v prevádzke na budúci rok.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika