Európska komisia (EK) od začiatku sporu v súvislosti s prepravou ropy cez ropovod Družba na Slovensko rýchlo podnikla všetky potrebné kroky na riešenie tejto otázky.
Vo štvrtok (12. 9.) to uviedol hovorca EK v nadväznosti na stredajšie (11. 9.) vyhlásenie ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Juraja Blanára, že eurokomisia nekonala v súvislosti s prepravu ropy cez ropovod Družba a „naťahuje čas“.
„Európska komisia od začiatku rýchlo podnikla všetky potrebné kroky na riešenie tejto otázky. Situáciu pozorne sledujeme a vedieme neustály dialóg s Maďarskom a Slovenskom, ako aj s Chorvátskom a Ukrajinou. Zistili sme, že bezpečnosť dodávok ropy nie je ohrozená,“ opísal situáciu hovorca EK Olof Gill.
Hovorca exekutívy EÚ zároveň pripomenul, že ukrajinské orgány verejne – a aj Európskej komisii – potvrdili, že ruská spoločnosť Lukoil je jedinou spoločnosťou, na ktorú Ukrajina uvalila sankcie. A že obchodníci s ropou môžu pokračovať vo svojej činnosti na ukrajinskom území.
„Vyjadrenie ministra Blanára len potvrdzuje predchádzajúce hodnotenie Európskej komisie. Teda že Lukoil nie je jediným ruským dodávateľom ropy do Maďarska a na Slovensko,“ vysvetlil Gill.
Blanár: EK naťahuje čas
Šéf slovenskej diplomacie v stredu oznámil, že preprava ropy cez ropovod Družba pre Slovensko je zabezpečená.
„No nie vďaka Európskej komisii, ktorá doteraz nekonala a naťahuje čas. K riešeniu a pomoci pre obyvateľov Slovenska a Maďarska napriek porušeniu Asociačnej dohody medzi Ukrajinou a EÚ neprispela a nepomohla. Nečakali sme na Európsku komisiu a hľadali sme riešenie, ktoré zabezpečí pokračovanie dodávok ropy,“ uviedol Blanár.
Vysvetlil, že po tom, ako ukrajinská strana pridala na zoznam sankcií aj tranzit ropy vlastnenej Lukoilom a Slovensku s Maďarskom boli tieto dodávky pozastavené, došlo k uzavretiu dohody medzi maďarskou spoločnosťou MOL, ktorej členom je aj rafinéria Slovnaft, dodávateľmi ropy a prevádzkovateľmi ropovodu.
Majiteľom ropy sa na bielorusko-ukrajinskej hranici stane MOL. Ruská ropa potečie aj na Slovensko, čo je podľa Blanára „dobrá správa pre slovenských motoristov a celý hospodársky sektor“.