Na hlavný obsah

Na pošte platíme viac, v pláne je však ďalšie zvýšenie cien. Čo má zdražieť?

Elektronické služby by mali naopak zlacnieť.

Na pošte platíme viac, v pláne je však ďalšie zvýšenie cien. Čo má zdražieť?
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Od júla na pošte platíme viac, najmä za listové zásielky. Dva mesiace po prvom zdražovaní pošta podala regulačnému úradu ďalší návrh na zvyšovanie cien. Ľudia podľa nich využívajú stále viac kuriérske spoločnosti.

Zdražieť by mali opäť listové zásielky. Listy prvej a druhej triedy do 50 gramov by mali byť drahšie o 20 centov. Po dlhom čase by mal zdražieť aj balík na adresu do 5 kíl. Po novom by mal stáť 5,50 eur, zdražie tak o 60 centov.

,,Návrh úpravy taríf zohľadňuje rast nákladov, ktoré pošta v predchádzajúcich rokoch korigovala len čiastočne. Vplyv tejto úpravy bude pre ľudí len minimálny,“ vysvetľuje hovorca Slovenskej pošty Martin Guzi.

Ekonóm sa obáva, že ďalšie zdražovanie odradí ľudí od využívania poštových služieb. Zvyšuje totiž ceny už druhýkrát v priebehu šiestich mesiacov.

Téme zdražovania na pošte sa v Správach venovala redaktorka Andrea Škutová:

,,Frekvencia zvyšovania cien častejšie ako raz za rok je absolútne nesystémová. Zakladá veľký otáznik a nedôveru obyvateľstva vo vzťahu k štátu a vo vzťahu k Slovenskej pošte,“ hovorí ekonóm Ľuboš Pavelka.

Populárnejšie sú kuriérske služby

Namiesto pošty ľudia viac využívajú kuriérske spoločnosti. Vnímajú to ako rýchlejší a flexibilnejší spôsob doručenia.

,,Nemôžeme sa sťažovať na nedostatok práce. V posledných rokoch vnímame, že ľudia, čím ďalej tým viac, preferujú namiesto osobného doručenia kuriérom doručenie do výdajného miesta alebo samoobslužného výdajného boxu,“ objasňuje konateľ Slovak Parcel Service Ján Ťurek.

Kuriérske spoločnosti zvyšujú ceny približne raz za rok či raz za dva roky. ,,Boli by sme radi, keby sa nám aj od roku 2025 podarilo tie ceny zvýšiť, aby sme reflektovali aspoň infláciu, ktorá ktorá je zruba na 3 percentách,“ pokračuje Ťurek.

Ekonóm hovorí, že pokiaľ si chce Slovenská pošta udržať zákazníkov či prípadne prilákať nových, mala by zlepšovať svoje služby a priblížiť sa tak kuriérskym spoločnostiam.

,,Zákazník chce v dnešnej dnešnom čase, v čase globálneho otepľovania to, že tam príde a nebude tam 40 stupňov. Nebude tam čakať 50 ľudí pri okienku a podobne,“ hovorí ekonóm Pavelka.

Lacnejšie však budú elektronické služby. Pošta chce, aby ich ľudia využívali viac. Ak návrh cien regulačný úrad schváli, nové ceny by mali platiť od januára budúceho roku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko