Na severe Holandska úspešne otestovali Hyperloop. Ide o dopravný systém, v ktorom sa kabíny pohybujú vo vzduchoprázdnej trubici. Aj keď sú vývojári od uvedenia do praxe ešte ďaleko, dokázali, že viac ako desať rokov stará myšlienka miliardára Elona Muska má budúcnosť. Systém by sa mohol využívať najmä na kratšie vzdialenosti. Prevážať môže pasažierov aj tovar.
Futuristická doprava sa napriek rokom problémov stáva čoraz skutočnejšou. Kredit patrí holandským vývojárom spoločnosti Hardt Hyperloop. Pri prvom úspešnom teste dokázal ich vozeň dosiahnuť rýchlosť 30 km/h.
To sa ani zďaleka nepribližuje očakávaným 700 kilometrom za hodinu. Nemajú na to dostatočne dlhú trať. Testy zatiaľ robia v 400-metrovom potrubí.
„Keď zariadenie predĺžime, dosiahneme vyššie rýchlosti. Ak bude trať dostatočne dlhá, dokážeme demonštrovať skutočnú rýchlosť hyperloopu,“ vysvetlil spoluzakladateľ Hardt Hyperloop Marius Van der Meijs.
Novému dopravnému systému v Holandsku sa v Správach venoval Kamil Kolenič:
Najväčšou výhodou je okrem potenciálne vysokej rýchlosti aj úspora energie.
„Keď naberiete požadovanú rýchlosť, vozidlo pôjde kilometre a kilometre bez spotreby energie, pretože tam nie je žiadny odpor,“ uviedol riaditeľ programu vývoja v Hardt Hyperloop Klaus Rudischhauser.
Hyperloop tak spotrebuje o 90 percent menej energie ako lietadlo. Umožňujú to magnety vo vákuovej trubici. Holandskí vedci navyše otočili celý systém hore nohami.
„Koľajnice sú na vrchu namiesto toho, aby boli na spodku. Ide o to, že na dve horné koľaje sa vozidlo vďaka magnetom vytiahne a koľaje po stranách vozeň používa, aby sa sám magneticky poháňal,“ ozrejmil projektový manažér Stefan Marges.
Nová technológia má aj svoje negatíva. Tým najväčším je cena za infraštruktúru. Vývojári argumentujú, že tieto náklady rýchlo vykompenzujú úspory v samotnej prevádzke.