Lekárske odbory tvrdia, že naše urgenty sú najvyťaženejšie v Európe. Nárast počtu návštev na tomto oddelení potvrdzuje aj viacero nemocníc. Nie všetky sú však opodstatnené.
Žilinská nemocnica taktiež zaznamenáva zvýšený počet pacientov prichádzajúcich na urgent. Viacerí z nich tam však nepatria. Hovorkyňa Zuzana Fialová vysvetľuje, že napriek dlhodobo zlému zdravotnému stavu, nekontaktujú svojho lekára. Pomoc vyhľadajú až po pretrvávajúcich ťažkostiach.
Niektorí naopak nepotrebujú akútnu pomoc. Prichádzajú však s očakávaním, že dostanú okamžitú a plnohodnotnú zdravotnú starostlivosť na jednom mieste.
„Neuvedomujú si však, že takýmto spôsobom vyčerpávajú kapacity, ktoré sú určené práve pre neodkladnú zdravotnú starostlivosť. Zároveň ohrozujú poskytovanie starostlivosti pre pacientov, ktorí ju reálne potrebujú. Doba, ktorú pacienti strávia na urgentnom príjme, sa tak predlžuje. To sa stretáva s nevôľou,“ vysvetľuje hovorkyňa.
V nemocnici vlani na urgentnom príjme druhého typu ošetrili vyše 60-tisíc pacientov, ide o takmer deväťpercentný nárast. Predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský hovorí, že viacerí majú napríklad problém zastihnúť všeobecného lekára v poobedných časoch či na konci týždňa.
Zneužívanie služieb
„Sú aj pacienti, ktorí urgent zneužívajú. Častokrát si, napríklad, prídu dať popočúvať dieťa. Stáva sa nám, že niekedy idú okolo, tak sa zastavia na pohotovosti. Majú pritom zdravé dieťa, len ho prišli dať popočúvať. Takto nám to veľakrát povedia tí rodičia toho dieťaťa. Za zneužitie by určite mali byť poplatky,“ dopĺňa k zbytočným návštevám urgentov.
Nemali by sa však podľa neho dotknúť ľudí, ktorí naozaj potrebujú pomoc. Analytik INESS Martin Vlachynský si myslí, že poplatky pri zneužití by mohli fungovať.
„Zároveň to ale zase nie je také jednoduché, môže to vytvárať veľa potenciálnych konfliktov s pacientami. Je otázne, do akej miery sa budú chcieť zdravotníci do takýchto vecí púšťať. Niektorí by možno radšej nad tým mávli rukou, čím by sa to minulo efektom,“ dodáva.
„Jedným z opatrení, ktoré má vplyv na neopodstatnené návštevy na urgentných príjmoch, je zlepšenie dostupnosti všeobecnej a špecializovanej starostlivosti. Za týmto účelom rezort podporuje ambulantný sektor rôznymi opatreniami, ako napríklad zavedenie novej verejnej optimálnej siete,“ píše sa v reakcii ministerstva zdravotníctva.
Martin Vlachynský dopĺňa, že problémom sú aj chýbajúce dáta o tom, koľko percent návštev urgentov je zbytočných. Ak by boli dostupné, vedeli by sme sa podľa neho k situácii postaviť jednoznačnejšie.